Båtblogg (4)

Ja, oj, jag har tydligen haft med 3 såna här hopplock av båtar tidigare. Jag gillar nog båtar – och vatten. Hittar jag inte på nåt annat ställe att promenera på  i Stockholm blir det gärna Skeppsholmen och Kastellholmen. Så också denna midsommarafton med sol blandat med rätt mörka hotfulla moln, men faktiskt inget regn. Den här dan var det många som skulle ut i skärgårn för att fira midsommar. Inte jag, jag stannade i stan. Men en bild får det bli. Här åker dom iväg – ut till landet, ut till fåglarne – och sillen, snapsen, dansen runt midsommarstången, Små grodorna osv.

Ett inslag som blivit vanligt på Stockholms vatten under senare år är s.k. RIB-båtar, Rigid Inflatable Boat. Man utrustas med flytväst och regnkläder och sitter fastspänd med säkerhetsbälte också, tror jag. Sen går det nog undan. Man ska väl hinna se så mycket som möjligt av skärgårn på så kort tid som möjligt. Full fräs bara. Inget stilla glidande på spegelblanka vatten där inte. Gissar att det är bullrigt också. Verkar rätt miljöovänligt, men vad vet jag, dom kanske har nån miljösoppa till motorerna.

På den här båten riskerar man väl knappast att bli nerstänkt:Det är Queen Elisabeth, ett av Cunard-rederiets stora nya kryssningsfartyg. Den här bilden tog jag från Waldemarsudde för ett tag sen. Häromdan såg jag förresten att Elisabeths systerfartyg Queen Victoria var på besök i stan. Dom är verkligen jättelika dom här fartygen. 2000 passagerare kan dom ta och till det behövs besättning på ca 1 000.

Från Waldemarsudde tog jag också denna bild.”Liten är fin” hette en barnbok som kom på 70-talet. Men av båtarna ovan tycker jag den mellanstora är finast. Tittar du noga (lite större bild om du klickar på den) så ser du att det är folk uppe på rårna. Inget för höjdrädda.

Men nu åter till midsommaraftonens kamerapromenad. Den här båten heter S/S Orion, byggd i Helsingborg 1929. Byggdes för lotsverket. Wikipedia skriver: ”Fartyget användes för att inspektera fyrskepp och lotsplatser, att lägga ut och ta upp bojar och prickar, att gasa fyrar och för sjömätning.” I dag har fartyget tydligen blivit museum.

Längre ut på Skeppsholmen ligger den gamla trålaren Benli, byggd i Danmark på 40-talet. Den ser rätt sorglig ut. Och det verkar ligga en trist historia bakom. Benli har tydligen misskötts av sin ägare, och förra sommaren sjönk båten vid kajen. Man lyckades bärga den, men om ingen tar sig an den verkar det som om man kommer att låta hugga upp den. Jag hittade lite information om båten här.Vill du se dom andra båtbloggarna så använd sökrutan upptill till höger. Skriv Båtblogg bara så borde dom komma upp.

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.