Bilder på Muhammed finns det gott om i Teheran. Det skriver Per Jönsson om i dagens ledare i DN. Han har varit i basarkvarteren i Teheran och hittat affischer, kort och tavlor med profeten avbildad. Så vadå? Varför blev det sånt bråk om karikatyrerna i Jyllands-Posten häromåret? Per Jönsson skriver att ”den hätska uppståndelsen kring Jyllands-Postens karikatyrer var åtminstone till hälften rena bluffen”.
Men bluffen var större än så enligt Richard Dawkins, professor vid universitetet i Oxford. Tre av de mest kränkande bilderna publicerades aldrig i Jyllands-Posten utan fabricerades separat av danska muslimer för att piska upp stämningen. I sin bok ”The God Delusion” berättar Dawkins historien om bilderna. Den började i september 2005 då Jyllands-Posten publicerade tolv bilder på profeten Muhammed.
En liten grupp danska muslimer ägnades sig sedan under ledning av två imamer åt att fabricera material som skulle visa på hur illa muslimer behandlas i Danmark. Man kompletterade de tolv bilderna med tre nya bilder, som kunde uppfattas som riktigt hätska och kränkande om man såg dem som avbildningar av Muhammed. I slutet av 2005 åkte de danska muslimerna till Egypten och hade med sig alla bilderna och det andra materialet. Därifrån spriddes det ut till den muslimska världen.
Sedan bröt som bekant bråk ut i början av förra året. Man krävde en ursäkt av danska regeringen trots att den ju inte hade publicerat bilderna. Danskar – och skandinaver och andra västerlänningar – runt om i världen blev överfallna och illa behandlade på olika sätt. Danska varor bojkottades, ambassader och konsulat angreps. Man gav sig alltså inte heller bara på det som var danskt. Nio människor dödades när ett italienskt konsulat i Libyen attackerades. Kristna kyrkor utan minsta anknytning till Danmark brändes i Pakistan. Flera kristna kyrkor i Nigeria brändes ner och kristna höggs ner på gatorna. I Storbritannien gick demonstranter runt med plakat med texter som ”Döda alla som förolämpar Islam”, ”Slakta alla som skojar med Islam” och ”Hugg huvudet av alla som säger att Islam är en våldsreligion”.
Allt detta våld, allt dödande, all förstörelse i religionens namn… på grund av att man avbildat profeten Muhammed! Enligt artikeln i DN är det tydligen inte ens förbjudet och det går lätt att få tag på bilder i Teheran.
”The God Delusion” av Richard Dawkins är förresten mycket intressant läsning. Rekommenderas varmt!
Ja – Det är bara ett tecken på fantatismens fula tryne.
”Fanatikern är den störste tvivlaren. Han vet det inte”, skrev Tranströmer (inte ordagrant, men något ditåt.).
Och jag håller med.
GillaGilla
Dikten heter ”Guldstekel” och finns i För levande och döda, Tomas Tranströmer 1989.
”/…./
Den störste fanatikern är den störste tvivlaren. Han vet det inte.
Han är en pakt mellan två
Där den ene skall vara synlig till hundra procent och den andre osynlig.
Vad jag avskyr uttrycket ”till hundra procent”!
De som inte kan vistas någon annanstans än på sin framsida
de som aldrig är tankspridda
de som aldrig öppnar fel dörr och får se en skymt av Den Oidentifierade –
gå förbi dem!
/…./”
GillaGilla
Tack, Bert och Anna! Kände inte till denna dikt. Nu har jag plockat fram min bok med Tranströmer och läst – flera gånger.
Sen googlar jag lite på fanatism och hittar ett citat av akademiledamoten, psalmdiktaren, prästen och ärkebiskopen Johan Olof Wallin, som levde 1779-1839: ”Av all fanatism är den värst som ljuger, hatar, förföljer – och himlar sig – religionsfanatismen i vad form som helst.”
GillaGilla
”Hugg huvudet av alla som säger att Islam är en våldsreligion.” Ja, då kanske man skulle börja med att nacka den som går med ett sådant plaket, för klarare man väl knappast ge uttryck för våld i religionens namn.
Logiskt tänkande är nog inte de här grabbarnas starka sida…
GillaGilla
Visst, Per, sammanhanget är hemskt men den där ”bakvända” plakattexten kan man nästan inte låta bli att dra på smilbandet åt.
GillaGilla