Odenplan nu och länge sen

Här vid Odenplan avgår 150 bussar per timme under rusningstid (några av dom ser du på bild lite längre ner). T-banan har varje vardagsdygn cirka 45 000 resenärer sammanlagt (folk som stiger på eller av vid Odenplan). Citybanans Station Odenplan beräknas få ca 92 000 resenärer per dag. Alla kommer inte upp på Odenplan utan många byter under mark och åker vidare. T-banan vid Odenplan beräknas ha ca 60 000 resenärer när Citybanan är igång.

Trafiken ovan mark av bussar, taxi, cyklister och fotgängare lär också öka ordentligt om man bygger station vid Odenplan. Nog kan man undra hur det ska gå. Förutsättningarna för ett väl fungerande trafiknav för kollektivtrafiken verkar minst sagt knepiga vid Odenplan. Förslaget Norra Station borde man åtminstone utreda innan man sabbar Odenplan, sågar ner alla träd osv!

Dom två första bilderna här tog jag i dag. Sen har vi en betydligt äldre bild. Det har hänt en del sen den bilden togs 1902.

dscn1883_600
dscn1872_600

ssmc36s_640

På den gamla bilden är Stadsbiblioteket inte byggt än (färdigt 1928) och förstås inte heller annexen som ju kom betydligt senare. Där det anskrämliga Läkarhuset ligger i dag ser man några äldre hus. Till höger syns en del av Observatoriekullen. Högst upp där har jag för mig att det låg en bondgård och att det är den som skymtar på bilden. Letar efter uppgiften nu i dom Stockholmsböcker vi har men hittar inte… Kanske återkommer om det.

Siffrorna på antal resenärer har jag tagit från Odenplansgruppen här. Där kan man läsa fler argument till varför Norra Station troligen är en bättre plats för pendeltågsstationen än Odenplan.

Bilden från 1902 har jag lånat från Stockholmskällan – Tack för det, Stockholmskällan! Bilden finns här.

Andra bloggar om: , , , , , ,

15 thoughts on “Odenplan nu och länge sen

  1. Björn Nilsson februari 25, 2009 / 8:10 e m

    Jag tittade i Tjernelds ”Stockholmsliv” och där framgår det att man hade avrättningsplats och pryglade folk däruppe på kullen. Det kanske var den tidens underhållningsvåld? Man hade en skampåle där också.

    Undrar hur det kom sig att man byggde hus som det där med bara halv gavel som syns på högerkanten? Det finns ju några sådana kvar här och där i stan, och jag tycker de ser lite konstiga ut.

    Gilla

    • Gabrielle februari 26, 2009 / 5:31 e m

      Usch då, höll man på med sånt däruppe, det visste jag inte. Men 1902 hade man slutat med det i alla fall…
      Vad gäller det halva huset så har du förklaringen i blogginlägget som kommer efter (skrivet 26 febr).

      Gilla

  2. Anders Gardebring februari 25, 2009 / 9:40 e m

    Att ersätta stombusslinjerna med spårväg är nog ofrånkomligt i längden. Spårvägar har avsevärt större kapacitet och är också smidigare, tystare och allmänt trevligare.

    Odenplan har ju haft spårväg förr:

    Att lägga ner innerstadens spårvägsnät är helt klart ett av de största infrastrukturella misstag som vi någonsin har gjort.

    Gilla

    • Gabrielle februari 26, 2009 / 5:35 e m

      Spårvagnar är bra. Det enda jag har emot dom är den fara spårvagnsspåren utgör för cyklister. Inte kul att fastna med däcket i ett sånt. Men det bör man kunna förhindra rätt bra genom att göra cykelbanor på tillräckligt avstånd från spåren. I Göteborg cyklar väl folk en hel del.

      Gilla

  3. Anders Gardebring februari 26, 2009 / 8:44 e m

    Jag växte upp i Norrköping, som bekant en spårvägsstad, och cyklade också en väldans massa under min uppväxttid. Funkade utan några missöden för mig iaf 🙂

    Gilla

    • Gabrielle februari 26, 2009 / 11:07 e m

      Good for you! Ja, det är väl bara Norrköping och Göteborg som har spårvagnarna kvar + Stockholms enstaka då.
      Jag har också klarat mig när jag cyklat men har stor respekt för spåren. Har sett några andra fastna och vurpa men inget allvarligt som tur var.

      Gilla

  4. Björn Nilsson februari 26, 2009 / 8:52 e m

    Jag såg en läskig vurpa som en kille gjorde på Varvsgatan för många år sedan, innan de gamla spårvagnsspåren hade försvunnit under asfalten. Han körde ner med en cykel i spåret och det var tillräckligt brett för att däcket skulle gå ner men tillräckligt smalt för att det sedan skulle bli tvärstopp! Killen gjorde en rejäl flygtur framåt över styret, men klarade sig som tur var utan skador.

    Vad det gäller straff på Brunkebergsåsen – skulle man inte kunna ställa dit skampålen igen och låta exempelvis extra slemmiga finansskojare stå där några timmar och skämmas inför den skrattande hopen?

    Gilla

    • Gabrielle februari 26, 2009 / 11:13 e m

      Ja, det är lurigt det där med spåren. Man ska helst bara korsa dom rakt över.

      Det var värst vilka vildsinta idéer du har!
      Får mig att börja fundera över vad som är dagens skampåle… finns det nån sån? När nån blir uthängd i aftonblaskan och måste göra en pudel kanske. Det skulle bli påtagligt på ett annat sätt om man använde gamla tiders skampåle istället… och så kallt det skulle vara att stå där så här års. Ruggigt! Och så med spökena från Spökslottet strax intill som slår sina lovar runt dom gamla träden uppe på kullen om nätterna.

      Gilla

  5. ab februari 27, 2009 / 6:53 e m

    Vad roligt – jag gjorde ett nästan likadant blogginlägg för tre år sedan – hoppas länken fungerar! – och en 2007 där jag gjorde en dubbelexponering.

    Det är fascinerande bilder! Särskilt om inte bara man själv bott där, utan även ens mor som baby.

    Gilla

    • Gabrielle februari 27, 2009 / 8:52 e m

      Skojigt! Det var verkligen lika!
      Visst är det spännande att jämföra då och nu. Roligt också med den där dubbelexponeringen. Såna avancerade grejer har jag inte gett mig på.

      Jag är varken född eller uppvuxen i Stockholm men jag tycker det är fascinerande ändå med sånt här. Att man liksom kan försöka se igenom dagens Stockholm och se gamla tiders Stockholm. Inte lika kul att se igenom och se framtidens Odenplan när alla träden är borta…

      Gilla

  6. ab februari 27, 2009 / 7:01 e m

    Björn: Förmodligen har det halva huset varit hopbyggt med ett annat, som sedan rivits. Tomterna kunde vara små och trånga! Eller kanske två syskon ägde huset tillsammans och en rev sin halva? 🙂

    Gilla

  7. ab februari 27, 2009 / 11:53 e m

    Gabrielle: Folk i beslutande position har alldeles för lite respekt för träd. Det tar ett halv sekel för ett träd att bli något så när stort. Det verkar som om de inte förstår det. Ett hundraårigt träd är något helt annat en ett nyplanterat.

    Gilla

    • Gabrielle februari 28, 2009 / 11:20 f m

      Ja, det är sorgligt. Den stora kastanjen åt kyrkan till lär vara gott och väl hundra år. Och många av dom andra träden är gissningsvis 80-90 så där. Nån av dom stora vackra lindarna uppe vid kyrkan ska visst fällas också.

      Till bilden hör att träden på Odenplan efter vad jag hört dessutom är friska träd – inte krassliga som på många andra håll i Stockholm.

      Träden som står längs Karlbergsvägen vid Odenplan planterades i samband med att tunnelbanan byggdes på 1950-talet. När vi stod på torget och delade ut information en gång i höstas kom en gammal man och hans hustru och pratade med oss. Mannen berättade att han varit med och planterat dom träden då. Gav lite extra historiska vingslag…

      Gilla

Vad tycker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s