Nu och då och framöver

På 1940-talet började man bygga tunnelbana i Stockholm. Stationen vid Odenplan invigdes i oktober 1952. Den andra uppgången vid hörnet Karlbergsvägen och Västmannagatan byggdes flera år senare och öppnades först i december 1961. När man sprängde för denna nya uppgång blev det sprickor och andra allvarliga skador på den gamla fastighet som låg alldeles intill. Dom som bodde där fick snabbt reda på att huset måste rivas men kunde bo kvar ett par år till. Sen blev det utflyttning och hösten 1969 revs huset. På dess plats byggdes den här byggnaden, Hotel Oden, som stod klart 1974. (Bilderna är klickbara).

dscn1940_oden

Om tycke och smak kan man som bekant diskutera… Själv tycker jag inte att fastigheten med Hotel Oden är nåt vackert hus. Okänslig, hård, trist arkitektur och det där gula fasadteglet passar lika illa där som på tråkhuset på Dalagatan (bild från byggtiden här). Nej, förresten, rätt ska vara rätt: Hotel Oden-huset är faktiskt fulare än Dalagatshuset.

Hur såg det gamla huset ut då? Jo, så här:

img297_72
Huset byggdes år 1900 för Stockholms Pantaktiebolag och beskrivs i den bok jag tittar i som ”denna putsade tegelborg i vasaromantik med hörntorn och barockportaler i huggen kalksten”. På hörnet ovanför skylten med Elhörnan kan man skönja texten Stockholms Pantaktiebolag Lånekontor G.

Vackert eller inte? För egen del hade jag föredragit det här gamla huset hundra gånger om före det där fula hotellet. Bilden på det gamla huset togs i maj 1965 av Jan Rune och finns med i boken ”Stockholm – staden som försvann, 2” av Anders Sjöbrandt och Björn Sylvén, Natur och Kultur 2002. Tack till Jan för att jag får använda din bild!

I boken berättas också historien om björken. En björk sprängde sig nämligen upp ur stenläggningen alldeles intill husväggen vid porten till Karlbergsvägen 24 och hann växa sig ganska stor. Den syns på bilden fast den skyms lite av lyktstolpen med trafikskyltarna i förgrunden. Det blev en del skriverier i tidningarna om den där björken och många tyckte nog att det var synd att den måste bort. Särskilt mot bakgrund av att miljön vid Karlbergsvägen blivit tristare och allt mer trädlös sen dom gröna förgårdarna till fastigheterna längs Karlbergsvägen tagits bort för att gatan skulle breddas och tunnelbanan byggas. Såna förgårdar finns ju i dag bara kvar utefter den västligaste delen av Karlbergsvägen.

Det gamla huset skadades illa i samband med bygget av tunnelbaneuppgången mot Västmannagatan. Nu är det ju snart dags igen. Citybanan ska dras fram härunder vid Odenplan och dessutom ska en ny gren av tunnelbanan byggas , den s.k. Karolinskagrenen. Säkert har tekniken för tunneldrivning gått framåt en hel del sen 60-talet men nog tycker jag det finns anledning att känna viss oro. Inte minst också mot bakgrunden av det hemska husraset i Köln häromveckan. Hur ska husen här klara sig? Ska det bli sprickor och sättningsskador? Det finns ju t.ex. byggnader som står på träpålar och som troligen löper extra stor risk att skadas.

Läs mer om Odenplan, Citybanan, husraset i Köln hos Odenplansgruppen här. I Odenplansgruppens Nyhetsbrev nr 6 som du också hittar där finns en rapport från förhandlingen i Miljödomstolen i februari. Där fick Banverket utstå en hel del kritik för bristfälliga undersökningar av markförhållandena i Stockholm inför byggandet av Citybanan. Jag skrev om det också i inlägget Memento för Citybanan!?

Röda skynken vajar fortfarande från fönstren runt om Odenplan och på gatorna omkring. Jag såg förresten att Stadsmuseet tar upp protesterna vid Odenplan i sin årsbok för 2008 och man har med fotografier på röda skynken som lämnats in till museet. Så går folkets protest mot gallerian och pendeltågsstationen vid Odenplan till historien… Stadsmuseets årsbok heter Blick och den kan man köpa i museet. Innehåller en hel del intressant att läsa och fina bilder.

Andra bloggar om: , , , ,

16 reaktioner på ”Nu och då och framöver

  1. ab mars 16, 2009 / 9:01 f m

    Jag tror inte en sekund att konsten att bygga tunnlar gått framåt sedan femtiotalet. Varför ska man tro det? Se Hallandsåsen! Där har vi Banverkets kompetens i full belysning.

    Lägg till lite mer kring husraset i Köln och skicka den här artikeln till Newsmill!

    Gilla

    • Gabrielle mars 17, 2009 / 10:56 e m

      Ja, vi får se. Kanske blir det en artikel… Vad gäller den tekniska utvecklingen på tunnelbyggandet så tror jag i alla fall att den gått framåt en hel del sen femtiotalet. Men riktigt bra teknik räcker ju inte. Det måste finnas talang och kompetens hos dom som sköter tekniken också. Riktigt hur Banverket lyckades klanta till det så förskräckligt vid tunnelbygget i Hallandsåsen vet jag inte.

      Gilla

  2. Staffan H mars 17, 2009 / 8:09 e m

    Det var tyvärr många gamla fina hus som fick skatta åt förgängelsen under femtio- och sextiotalet. Man talade ju om rivningsraseriet, men det lyssnade man inte på då. Det var ju framtiden som skulle släppas fram. Arkitekturen på de byggnader som kom att ersätta de rivna husen var inte alltid den snyggaste, men ack så modern då och tillät att man byggde med moderna, rationella metoder.

    Idag tror jag nog att man ångrar att vissa byggnader inte sparades, men gjort är gjort. Jag vet att man idag är betydligt mer noga med att kontrollera vibrationer från sprängningar, men man ska nog inte ta något för givet.

    Gilla

    • Gabrielle mars 17, 2009 / 11:13 e m

      Ja, rivningsraseriet på 50- och 60-talen var en sorglig historia. Jag har hört att folk som kom hit från andra länder undrade om stan bombats när dom såg alla jättelika byggropar och rivningstomter.

      När det gäller vibrationer från sprängningar så hoppas jag du har rätt. Och jag tror också att man i dag har bättre teknik till sin hjälp. Men det verkar inte som om Banverket har tillräckligt hög ambitionsnivå när det gäller säkerhetsfrågorna som rör Citybanan i Stockholm. Och risken för skador av vibrationer verkar man helst inte vilja tala om alls…

      Gilla

  3. Alexandra mars 22, 2009 / 5:05 e m

    Hej

    Vad roligt att se någon mer som skriver om Vasastan. Jag måste sätta mig ner och läsa igenom allt i veckan.

    /Alex

    Gilla

    • Gabrielle mars 22, 2009 / 6:35 e m

      Hej, Alexandra och välkommen hit!
      Jag bor strax norr om Odenplan. Observatoriekullen är förstås en favorit och tittar du runt lite i bloggen kommer du att hitta några bilder från olika årstider på kullen. Sen är jag engagerad i hur det ska bli framöver här i trakterna omkring Odenplan vilket du också förstås kommer att se. Ett evigt tjatande om Citybanans pendeltågsstation, gallerior, arkitektur och sånt…
      Jag har tittat in på Obsan-bloggen också. Mycket trevlig läsning och fina bilder. Håller med om att det låter trist det där med angiveri om hundbajset!

      Gilla

      • Marita Lernö september 7, 2018 / 8:47 f m

        Hej! Bodde på 60-talet i huset mittemot, dvs Karlbergsvägen 22. Min första oljemålning hade fotograferat hus som motiv. Fick faktiskt upp denna sida för att jag inte kunde se vad som stod ovanför och sökte om uppgifter om detta på internet. Kunde inte läsa det där med pantbanken. Kom väl ihåg min dagliga utsikt Elhörnan och björken, som så envist växte. Vi flyttade när huset bytte ägare och bostadsrätter inrättades. Då togs nästan alla kakelugnar bort och takmålningen i taket med keruber i entrén målade över. Så gjorde man på slutet av 60-talet./Marita Lernö

        Gilla

        • Gabrielle september 8, 2018 / 10:44 f m

          Tack för kommentaren. Intressant med denna tillbakablick. Jag bodde inte alls i den här delen av stan på 60-talet (kom till Stockholm först 1966) och minns inte huset med pantbanken alls. I dag är huset på platsen med dåvarande Hotell Oden uppfräschat och ser faktiskt en del bättre ut än på min bild. Jag tror man gjort om huset till bostäder nu men vet inte säkert. Vore roligt att se din oljemålning…

          Gilla

          • Marita Lernö februari 7, 2022 / 10:28 f m

            Hittade detta inlägg jag skrev för länge sedan. Du önskade se min oljemålning. Om du skickar mig din mejladress så skickar jag bilden. T

            Gillad av 1 person

  4. Pierre Sandin november 17, 2009 / 6:56 e m

    Hej, Jag funderar lite kring hur det skall gå med den större gravkammare som lär ligga under kyrkan vid Odenplan. Var inne i kyrkan i vintras och läste lite om dess historia. Det lär varit en ruffig plats i början av 1900-talet, näst intill träskigt vad jag förstår innan kyrkan byggdes.

    Plötsligt stod en yngre kyrkvaktmästare bakom ryggen och han talade mycket om kyrkans historia och om att det som sagt ligger ett stort undre rum en bra bit under kyrkan vad jag förstod. Där finns alltså gravurnor om jag förstod saken rätt. Någon som vet mer detaljerat?

    Vad händer med en sådan ömtålig miljö vid sprängning undrar man. Vaktmästaren menade på att det tydligen varit många och långa turer kring det.

    Håller helt med om åsikten om det ”nya” hotellet och det gamla huset här ovan. Det nya är inte nytt så länge och då spelar kvalité och arkitektur i längden större roll tycker jag. På 70-talet gjordes inga större försök att anpassa den nya bebyggelsen, att få den att gå ihop med det gamla. Idag har vi de trista glasfasaderna som täcker upp alla världens storstäder. Bevara alla underbara tegelborgar säger jag.

    Gilla

    • Gabrielle november 17, 2009 / 10:20 e m

      Det s.k. columbariet med plats för 35 000 urngravplatser lär vara en av Europas största begravningsplatser inomhus. Hur det ska gå med detta när man ska spränga för Citybanan är oklart. Fast om Banverket tycker det vet jag inte. Dom påstår ju att dom har allting under kontroll.
      Gustav Vasa kyrka anses också vara en mycket känslig kyrka. Den står på betongpelare av förra sekelskiftets betongkvalitet och hur bra den är i dag vet jag inte om man lyckats ta reda på. Såväl vid Odenplan som under Vasaparken lär det finnas grundvattenmagasin som troligen kommer att påverkas vid bygget av Citybanan.
      Läs mer om columbariet t.ex. här.
      Håller förstås med dig om hotellet. Jag föredrar absolut en gammal tegelborg framför en ful låda i gult tegel.

      Gilla

    • Marita Lernö februari 7, 2022 / 10:31 f m

      Bodde där på 60-talet och fick då höra att kyrkan byggdes på en gammal soptipp.

      Gilla

      • Gabrielle februari 7, 2022 / 10:38 f m

        Oj då, soptipp! Inte hört tidigare. Det finns ju ett columbarium under kyrkan. Hm…på soporna då kanske.

        Gilla

Vad tycker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.