Odenplan 12 januari

I dag är andra dagen av förhandlingen om Citybanan i Stockholm som pågår vid Miljööverdomstolen. Det gäller norra delen av banan: sträckningen från Riddarholmen till Tomteboda. I dag skulle domstolen ta upp områdets geologi och geohydrologi, risker för ras och skred, inläckaget av grundvatten m.m. Vid Odenplan är markförhållandena särskilt komplicerade, kanske inte så mycket för att låta en tunnel gå fram därnere långt under mark, men att bryta igenom för en stationsuppgång är en helt annan femma. Flera skäl finns till att det vore bättre att lägga stationen vid Norra Station.

Men Banverket räknar inte med några stopp i bygget. I en artikel i DN igår säger projektchefen för Citybanan att det inte finns nån anledning till oro med anledning av Miljööverdomstolens prövning eftersom Banverket fått ett tillstånd i första instans. Han säger också: ”Dessutom har vi fått alla tillstånd som behövs för bygget av den södra delen av tunneln. Jag har svårt att se att vi inte skulle få samma tillstånd för den norra.” Nej visst, så kanske det går. Att göra det mest skonsamma för miljön, följa lagen och utreda om bättre lösning finns är kanske inte så viktigt bara dom får fortsätta bygga. Det är ju starka krafter inblandade i det här och kanske inte så lite prestige heller.

Hur snart domen från Miljööverdomstolen kommer vet jag inget om. Kanske hinner Banverket fälla alla träden – en över 100 år gammal kastanj, många stora uppvuxna lindar och några mindre ekar – innan målet ens är avgjort. Ev trädkramare – överlevare från almstriden kanske? – får nog svårt att skydda träden om dom skulle få för sig att försöka. Här ska bli plank runt om alltihop. I dag är nästan hela torget kringgärdat av stängsel, men det går att plåta genom hålen. Klicka om du vill se bilderna lite större. På första bilden har vi dom dödsdömda träden vackert rimfrostklädda.


Kioskerna är borta, Bror Marklunds lilla staty av en sittande gosse är borta. Till höger i bild håller dom fortfarande på och spettar bort betongplattan som grillkiosken stod på. På bilden nedanför är det exit Sippans kiosk. Bara stora avfallssäckar kvar.


Ofta läser man i kommentarer till artiklar om byggen i stan att folk är arga på att s.k. vanliga människor lägger sig i vad som planeras och för fram sina åsikter om det ena och det andra. Det är en rätt märklig inställning, tycker jag. Påminner mig igen om den där surfarbrorn jag träffade på Odenplan en gång som ansåg att det beslutsfattarna fattar beslut om har vi medborgare bara att rätta oss efter (inlägget Shoppa för en bättre värld från dec 2007). Stadsbyggnadsborgarrådet Kristina Alvendal å andra sidan visar en friskare inställning. Hon välkomnar debatten och att engagerade medborgare deltar.  I en artikel i SvD den 2 januari skriver hon bl.a.: ”Det finns många idéer för hur Stockholm ska utvecklas. Dessa framförs av engagerade medborgare, fastighetsägare, eldsjälar, arkitekter, förtroendevalda och många andra. I dialog med stockholmarna växer sedan vissa av förslagen vidare och i många fall blir de bättre än de var vid idéstadiet. Den dialogen har allt att vinna på en levande stadsbyggnadsdebatt”.

DN:s artikel om förhandlingen i Miljööverdomstolen här.
Kristina Alvendals artikel i SvD här.
Om alternativet att lägga stationen vid Norra Station i stället för vid Odenplan kan du läsa hos Odenplansgruppen här.

Andra bloggar om: , , , , ,

10 thoughts on “Odenplan 12 januari

  1. Marie-Louise Bohman januari 12, 2010 / 5:56 e m

    Det där är så sorgligt så man blir galen. Det påminner mycket om Brotorget i Bollnäs, där de också tog bort alla vackra träd. Jag tycker så mycket om träd och blir förtvivlad när man tar bort dem i onödan. Det gör ont i hela mig. De har vuxit så länge och gett så mycket skönhet. Och politiker verkar vara likadana var de än dyker upp. Jag kommer själv från Stockholm och har varit mycket i de där trakterna.

    Gilla

    • Gabrielle januari 13, 2010 / 6:53 e m

      Jaså dom fällde träd på Brotorget också! Trist! Vid Odenplan finns många riktigt stora träd och efter vad jag hört är dom friska också, vilket inte gäller alla träd i innerstan. Och som jag skrivit nånstans: nog tror jag man skulle kunna spara en del av träden i alla fall om man ansträngde sig lite för det.

      Gilla

  2. AT januari 13, 2010 / 5:22 e m

    Att lägga uppgången vid norra station vore ju helt galet. Vid odenplan kommer den ansluta till de tre gröna linjerna på tunnelbanan, flera stombussar och ett antal andra busslinjer. Vid norra station? Kanske spårväg city, om den nu kommer dit, och någon enstaka busslinje. Det är en så väldigt konstig tanke att jag inte kan förstå den.

    Det folk blir sura över är väl att några bostadsrättsföreningar nu överklagar igen, och bygget kommer dra ut på tiden ännu mer. För det finns ju ingen risk att de kommer vinna. Den här banan borde ha byggts för länge sen, och har planerats och projekterats i evigheter. Nu har man till sist fått igenom alla beslut, och då ska folk ändå överklaga – igen. Det kostar en massa pengar, och kommer inte leda någonvart.

    Jag får känslan av att det inte handlar det minsta om miljön (citybanan som projekt måste ju anses vara mycket bra i den aspekten), utan om att man inte vill ha störande buller i sin närmiljö och en eventuell sänkning av priset på lägenheten. Är det så tycker jag de boende i de här bostadsrättsföreningarna kan flytta ut på landet där man slipper störas.

    Ang. den tidigare kommentaren av Marie-Louise:
    Att ta bort träd i onödan är förstås dumt. Nu är det dock inte i onödan. Bygget av citybanan är ett av sveriges viktigaste infrastrukturprojekt, och kommer inte bara påverka Stockholm, utan hela landet.

    Gilla

    • Gabrielle januari 13, 2010 / 6:48 e m

      Helt galet? Nej då, inte alls. Om man bara tänker lite framåt tror jag nog man kan förstå det. Vid Norra Station ska ett nytt område med bostäder, arbetsplatser och ett nytt sjukhus byggas. Fler människor bedöms komma att arbeta i trakterna av Norra Station än runt Odenplan om några år. Dessutom är förstås förutsättningarna för att binda samman med annan kollektivtrafik västerut, österut och norrut betydligt större vid Norra Station än vid Odenplan. Det finns helt enkelt betydligt mer plats där. Anledningen till att det blir Odenplan istället är att SL för flera år sen tyckte det lät som en god idé – men det var innan utbyggnaden av Norra Station ens var påtänkt. Och sen har man inte ens utrett alternativet Norra Station. Illa, tycker jag! Du kan läsa mer om alternativet Norra Station hos Odenplansgruppen, länk finns i inlägget.
      Vad gäller träden: genom att flytta stationsuppgången på Odenplan ett stycke – förslagsvis västerut – skulle man kunna spara många av träden. Men man bryr sig inte.

      Gilla

  3. AT januari 14, 2010 / 12:50 e m

    Gabrielle:

    Jag läste på länken, men det förändrade inte min uppfattning.

    Norra Station blir ett ganska litet område. Enligt din länk ungefär fem tusen boende, och 25 tusen arbetsplatser. Som jämförelse kan man säga att Hökarängen har ungefär åtta tusen boende, Kista mer än tio tusen, Akalla åtta tusen.

    Det är såpass glest att SL inte ens vill dra en tunnelbanelinje dit, vilket staden hade föreslagit. En alltså. Det skulle vara en av linjerna på TUB1, eller gröna linjen i folkmun. Linje 17 tror jag att man tänkte sig, den linje som idag går Skarpnäck – Åkeshov.

    Det är väldigt stor skillnad mellan en och tre tunnelbanelinjer. Dels i täckning, men också i turtäthet. Dessutom skulle, vad jag förstår, Karolinska då bli slutstation på denna linje. Alltså ingen direktkontakt mot västerort, och inte heller mot linje 18-19 söderut, alltså farsta + hagsätra. Då kommer inte många välja den här, eftersom T-centralen blir närmare och smidigare.

    Och hela poängen är ju att resenärer från norr och väster ska välja att byta vid Odenplan, så att man får avlastning på Centralen. Vid norra station får man inte en enda resande från västerort, då det helt enkelt inte finns tunnelbana dit. Det blir en avkrok hur man än vrider och vänder på det.

    Byggde man denna linje skulle man för övrigt också behöva anlägga ett extra spår vid odenplan, och vad jag förstår en till perrong (men jag kan ha fel där).

    Det är synd att SL inte vill projektera för detta, för precis som det står i din länk behöver området väl fungerande förbindelser. Istället vill man dra en spårväg dit. Spårväg är bra men har inte samma kapacitet som tunnelbanan.

    Citybanans station behöver däremot ligga centralt och med många anknytningar. Man har bestämt att Odenplan är ett bra läge, och jag kan bara hålla med.

    Gilla

    • Gabrielle januari 14, 2010 / 6:47 e m

      Du får nog som du vill ska du se. Norra Station blir en avkrok, och morgondagens Odenplan blir en trädlös plats överbelastad med för mycket trafik. Synd på en gammal innerstadsmiljö som många faktiskt uppskattar. Därmed inte sagt att dagens Odenplan inte skulle kunna utvecklas till nåt bättre än det är i dag – kanske med ett kafé i skuggan av dom stora träden. Men så blir det tydligen inte.

      Märkligt ändå att man fortfarande inte gjort nån trafikteknisk utredning av vad torget klarar i form av bussar, bilar, taxistationer, cykelparkering, fotgängare. Jag bara hoppas att det går bra alltihop. Just under Odenplan finns två grundvattenmagasin som man måste bryta igenom för att bygga stationsuppgången. Nåja, den som lever får se. Jag bor själv en bit från Odenplan. För egen del har jag aldrig varit direkt orolig för byggtiden eller för sjunkande lägenhetspriser. Jag tror bara att man valt en lösning som är sämre för miljön och sämre för stockholmarna än en annan lösning skulle ha varit. Och så sörjer jag träden.

      Gilla

  4. AT januari 15, 2010 / 2:14 e m

    Gabrielle:

    Ja, och någonstans är det ju förstås subjektivt också, men du förstår ändå vad jag menar angående trafiken och kapaciteten? Det är klart att det finns inga beslut som alla kommer gilla, men förhoppningsvis blir det bra i slutändan.

    Jag gillar odenplan jag med, men tror inte alls att det kommer förstöras av detta. Visst blir det mer liv, men jag tror och hoppas att man kan utveckla området runtom för att kunna hantera det.

    En viktig sak är att se till att området inte utsätts för samma typ av ”kontorifiering” som city har gjort. Väldigt centrala lägen blir ju attraktiva för företag, men det är ingen naturlag som gör att de måste förvandlas till kontorslandskap. I city var det ju klarasaneringen m.m. som ledde fram till det, och sånt tror jag vi slipper se vid odenplan.

    Om kvarteren fungerar väl i övrigt tror jag att allt nytt folk bara blir en tilllgång för området!

    Gilla

    • Gabrielle januari 15, 2010 / 5:56 e m

      Visst förstår jag vad du menar om trafiken och kapacitet m.m. Du är förstås inte heller ensam om den åsikt du för fram. Men många som är mer insatta än jag i Stockholms infrastruktur har hävdat att andra lösningar faktiskt vore bättre för kollektivtrafiken, för stan och miljön. Det har varit en hel del diskussioner i bloggen om olika varianter (t.ex. Odenplan och Citybanan från januari 2009).

      Själv börjar jag nu av förståeliga skäl känna ett visst mått av resignation (eller hm…” av lätt insedda skäl” som Carl Bildt brukar säga 🙂 ). Det är därför jag inte går i svaromål när det gäller dina argument (i tidigare kommentar) om byten hur eller var, till vilken t-banelinje osv. Att lägga stationen vid Norra Station tror jag – som många andra – hade varit en bättre lösning och mer utvecklingsbar i framtiden, men man har inte ens utrett möjligheten. Nu är det väl i stort sett kört och det blir Odenplan.
      Jag hoppas som du att det blir bra till slut och att Odenplan inte blir en stenöken och i första hand en trafikplats utan ett levande innerstadstorg.

      Gilla

  5. Niklas januari 19, 2010 / 5:29 e m

    Gabrielle:
    Bara en fråga:
    I inlägg skrev du följande riktat till AT ”Du får nog som du vill ska du se. Norra Station blir en avkrok…”

    Jag kan inte se en enda mening i AT:s inlägg som ger uttryck för att AT _skulle vilja_ att det blev en avkrok. AT konstaterar bara hur läget är.

    Tvärtom ser jag en viss frustration över att t-bana till området inte blir av.

    Man ställer sig frågan om Odenplansgruppen i det tysta har lobbat för att t-banan inte skulle bli av (en sådan skulle förmodligen kräva att ett och annat träd kapades). Men det draget var nog att skjuta sig själv i foten, om det nu var pendeltågsstation i Norra Station man ville ha.

    Gilla

    • Gabrielle januari 19, 2010 / 9:44 e m

      Ja, så kanske man kan tolka det. Men jag menade förstås inte alls att påstå att AT vill att Norra Station ska bli en avkrok osv. Vad jag menade var: 1) AT får nog som han vill: dvs pendeltågsstationen läggs vid Odenplan och inte vid Norra Station, 2) jag tror att resultatet är att Norra Station blir en avkrok och Odenplan ett kalhygge med för mycket trafik… Så ungefär.

      Odenplansgruppen har inte vad jag vet lobbat för att det inte ska bli tunnelbana till Norra Station. Och visst, troligen måste man offra ett eller annat träd för en t-bana men inte 15-16 träd som nu för pendeltågsstationen. Pendeltågsstation vid Norra Station + en t-banelinje mellan Norra Station och Odenplan vore troligen en rätt effektiv lösning. Fast som sagt, man har inte ens utrett möjligheten.

      Gilla

Vad tycker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.