Det enkla

Nu handlar det om SL. DN hade en artikel igår om krånglet att köpa biljetter. Kontanter går ju inte att använda. För att betala sin resa med buss i Stockholm med ett sms på mobilen ska man vara registrerad hos SL, och dessutom ska man förstås ha en mobil. Förköpsremsan, som funnits i många år, upphör att fungera vid månadsskiftet aug/sept.

Föraktar man det enkla, det som alla kan använda, även dom som inte är ”digitaliserade” – dom som faktiskt inte håller sig med dator och internet och kanske inte ens har mobiltelefon? ”Många tycker att det har blivit krångligare och vi tittar hela tiden på hur vi ska göra det enklare. Just nu vet vi inte, vi har inget nytt på gång, säger Ronnie Johansson, presskontakt på SL” skriver DN.

Inget nytt? Nähä…det var ju tråkigt. Men varför i all sin dar inte då använda en gammal, redan befintlig, beprövad och mycket enkel lösning? Förköpsremsan/rabattremsan, alltså. Anses det för enkelt? För osofistikerat? Man har ett sätt att producera remsorna, chaufförerna och resenärerna vet hur dom ska hantera dom, flera kan åka samtidigt på samma remsa…osv. Det finns många fördelar med denna enkla lösning.Vad har SL egentligen emot remsan?

Behåll remsan och se samtidigt till att den har obegränsad hållbarhet. Dvs den som inte bor i Stockholm utan kommer hit ibland kan använda remsan vid ett besök i stan och sen ta med den nästa gång man kommer även om det dröjer ett eller annat år. I dag finns ett kort för liknande användning, ett kort som man kan ladda i automater på stationerna eller hos Pressbyrån. Det är väl det som kallas Reskassa – SL:s Accesskort – och det funkar nog också bra. Fast förköpsremsan har ju fördelen att man bara genom att titta på den kan se hur mycket man har kvar – bara titta på antal stämplingar på en pappersremsa, inga automater inblandade. Det klarar inte Accesskortet.

För turister bör det förstås finnas olika enkla lösningar – kanske 1-, 2- eller 3-dagarskort eller liknande som man kan köpa i Pressbyrån. Och kortbetalning direkt på bussen borde man väl också kunna åstadkomma nån enkel lösning för.

Varför är det så svårt, SL?

Artikeln i DN igår här.

Uppdatering 10 augusti: Det är inte ofta jag använder kollektivtrafik i andra städer än i Stockholm. Jo, förresten, Göteborgs spårvagnar åker jag förstås med när jag är i staden. Nu ser jag att biljettsystemkrångel i kollektivtrafiken förekommer lite här och var runt om i landet, och att det – förstås! – inte finns nån enhetlighet över biljettsystemen. Alla gör på sitt sätt. SvD har en artikel om det i dag. Där står även om användningen av kontanter i ett annat sammanhang än i kollektivtrafiken: ”Kammarrätten i Sundsvall avgjorde nyligen ett mål gällande Östersunds sjukhus, som bara ville acceptera kortbetalning. Kammarrätten konstaterade att en offentlig verksamhet avsedd för alla medborgare måste acceptera svenska pengar som är lagligt betalningsmedel här i landet. Även kollektivtrafiken är avsedd att kunna användas av alla medborgare. Det finns inget tvång att inneha kontokort.” Hm, intressant i dessa tider när man försöker dra ner på hanteringen av kontanter alltmer på olika håll. I många affärer hanterar man inte längre kontanter – pga rånrisken antar jag – men i offentlig verksamhet för alla medborgare ska kontanter fortfarande kunna användas. Kommer att tänka på första gången jag kom in på en bank (ok, inte offentlig verksamhet, jag vet) och möttes av beskedet att banken inte hanterade kontanter. Det kändes smått absurt, jag trodde det var det banker skulle göra, alltså hålla på med pengar. Lite som Posten numera som helst inte vill hålla på med privatpost längre…Verkar det som i alla fall, med tanke på hur man dragit ner på servicen till privatkunder, delar ut posten mer sällan än tidigare, tar bort varannan brevlåda eller så och drar ner på antalet tömningar av brevlådorna osv. Men det är en annan historia.
Artikeln i SvD här.

6 thoughts on “Det enkla

  1. bloggarbjorn augusti 8, 2013 / 10:36 f m

    Åter till enhetstaxa över hela SL-området! Hörde någon som jobbar i en spärr på pendeltågen uppge att det fanns sexton olika taxor där, och det är ju inte klokt! Dessutom borde taxan vara låg och gemensam över Stockholms, Uppsala och Sörmlands län.

    Gilla

    • Gabrielle augusti 10, 2013 / 9:24 f m

      Sexton taxor! Man tar sig för pannan…
      Och visst borde det vara enhetstaxa och en riktigt låg sådan om man nu menar allvar med nån ambition att fler borde åka kollektivt i stället för att ta bilen.

      Gilla

  2. norbergianblue augusti 8, 2013 / 11:33 f m

    Som turist i Stockholm flera gånger om året, använder jag mig av Accesskortet, där man dels kan fylla på för 24 eller 72 timmar och åka obegränsat, och dels ha en mindre reskassa om man skulle behöva någon enstaka resa extra, om man ”drar över tiden”. På flerdygnstaxan åker vi både till Saltsjöbaden, en tur till Norrtälje, och till Vaxholm, och då blir ju priset mycket förmånligt.Det enda jag funderat över själv är varför det inte finns att fylla på för 48 timmar?

    Gilla

    • Gabrielle augusti 10, 2013 / 9:27 f m

      Ja, sonen som var här på besök från Australien använde också Accesskortet och det funkade bra. Men jag ömmar lite för alla gamla som inte riktigt mäktar med alla nymodigheter som att fylla på kortet från en automat osv. Man borde låta förköpsremsan vara kvar för dom som föredrar den, tycker jag.

      Gilla

  3. Bert Bodin augusti 10, 2013 / 12:36 e m

    Förstår heller inte varför inte ”remsan” får vara kvar. Enkelt och begripligt. Men även lokaltrafiken här i Luleå har infört kontantfritt. Kanske inspiration från bankkontoren!!? Men här kan man faktiskt använda sitt betal-/kreditkort ombord. Visserligen till ett något högre pris. Men det funkar. På utvalda ställen kan man också ladda ett resekort med valfritt belopp.

    Gilla

    • Gabrielle augusti 11, 2013 / 3:44 e m

      SL vill inte behålla remsorna för att det blir för mycket administration att ha flera biljettsystem samtidigt. Jag mailade dom och frågade.
      Vi får hoppas på att dom kan fixa till det här med accesskortet/reskassan så det funkar bättre för alla.
      Och så borde det förstås gå att betala med kort ombord även i Stockholm. Går det i Luleå borde det ju inte vara så förbaskat svårt här!

      Gilla

Vad tycker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.