Bakom Nat mus

Området på Blasieholmen i Stockholm bakom Nationalmuseum kallas Museiparken läser jag på ett anslag som sitter där. Det är här och vidare ut mot Nybrokajen som man tänker bygga det nya s.k. Nobel Center. Såg du dom tre arkitektförslagen i tidningen häromdan? Länk till en sida med bilder hos svt nedan.

Det har varit en del kommentarer bl.a. om storleken på den planerade byggnaden. Ola Andersson ifrågasätter i DN igår (hittar inte artikeln på webben) om man verkligen behöver bygga så stort på denna plats. Jag undrar detsamma. Dessutom undrar jag vad det är som försvinner när man ska bygga en koloss av det här slaget på denna plats. Har inte sett nån kommentar om det. Jag vet ju ungefär vad som ligger där nu men tog kameran och gick dit igår. Så här kommer några bilder.DSC_4495_Tullhus1DSC_4499_Tullhus_ing2Kongl. Tullhus 1876 står det på den här gamla byggnaden. Visst är det ett ganska snyggt gammalt hus? Fick jag bestämma skulle man göra det här till en restaurang eller ett kafé med uteservering åt andra hållet där en fin park skulle anordnas. Tänk så trevligt det skulle kunna bli! Nobel Center-kolossen skulle inte alls ligga här. Den skulle man få leta upp en helt annan plats för.

Verksamheten har flyttat ut. På den vita lappen står ”Vi har flyttat” och så den nya adressen.

När segelfartygen låg i hamn i Stockholm fick man inte laga mat ombord pga brandrisken. Därför hade man ett s.k. kokhus. Och här i kvarteret Sillhovet 4 finns flottans kokhus från 1600-talet kvar (obs se även uppdatering april -14 nedan), ett rödputsat tvåvåningshus. Undrar om man tänkt riva det när man bygger Nobel Center. Jag vet inte om byggnaden är skyddad på nåt sätt.

DSC_4514_kokhusI min plan skulle det gamla kokhuset förstås vara kvar (gillar man gamla hus så gör man) och säkert skulle man kunna hitta nån trevlig användning för det.

På platsen finns också flera långa röda magasinsbyggnader i trä. Kanske är dom – trots det jag sa om gamla hus – inte så mycket att bevara? Här borde istället den där fina parken få breda ut sig, tror jag.

DSC_4501_magasinsbyggnadNån verkar ha skaffat sig ett tillfälligt boende här. Ser du tofflorna?

DSC_4515_boplats3Det här huset som kommer nu på slutet ligger inte bakom Nationalmuseum utan mer bredvid. Det är i dag ett hotell. Men jag brukar ändå tänka på det som Tyska legationen trots att jag inte alls var med själv under andra världskriget när det var detta byggnaden användes till.

På nåt sätt tycker jag det vilar en lite ruggig stämning över huset pga dess historia. Undrar vad för otäckheter som avhandlades därinne och vilka som gick in och ut där under krigsåren. Bara för att förta lite av dom där svartbruna historiska vingslagen fick det bli en bild på sniskan och så med några fortfarande vackra blomsterarrangemang utanför en ingång till hotellet.

DSC_4489_Tyskalegationen_bakadDu kan se dom tre förslag som valts ut bland många inlämnade i arkitekttävlingen om Nobel Center på Blasieholmen: här.

Uppdatering 19 februari 2014:
Nu ser jag att det finns en namninsamling man kan skriva på om man är intresserad av att försöka bevara tullhuset och hamnmagasinen. Jag har skrivit på den. Du hittar insamlingen här.
Uppdatering 26 april 2014:
När det gäller det s.k. kokhuset är jag väldigt osäker på byggår. Jag skrev att det var från 1600-talet ovan, men det kan vara fel. Hittar även uppgift om byggår 1831-32 samtidigt som det finns uppgift om kakelugn från 1700-talet i huset. Kanske handlar 1831-32 om ombyggnad –  inte nybyggnad. Det stör mig förstås att jag inte lyckats klura ut hur det verkligen ligger till. Får väl återkomma om detta.

15 reaktioner på ”Bakom Nat mus

  1. sven hjelmstrom november 17, 2013 / 9:17 e m

    Har Stockholm drabbats av Göteborgssjukan; ”Riv snyggt – bygg fult”

    Gilla

    • Gabrielle november 17, 2013 / 10:49 e m

      Jaså, är det därifrån det kommer?! Men sanningen att säga så tror jag nog att ”kan själv” gäller här i Stockholm. Det finns många exempel på det, gamla Klara m.m. Men ibland lyckas man ändå riktigt bra med nya byggnader. Det finns exempel om man letar noga…

      Gilla

  2. Anna november 17, 2013 / 9:43 e m

    Jag läste om arkitektförslagen som kommit in på hur det där Nobelmuseet skulle se ut. Lådor i några olika modeller. Men jag undrar vad det är egentligen för vits med ett sådant museum. Handlar det om att dra turister, som har hört talas om Nobelpriset? Varför ett helt museum? Eller är det tänkt att användas som kontorslokaler? Jag tycker det behöver klargöras hur och varför.
    Fina bilder! Ett fint område som kan användas bättre, till gagn både för turister och stockholmare.

    Gilla

    • Gabrielle november 17, 2013 / 10:53 e m

      Ja, jag vet inte. Men jag tycker att ska dom bygga en sån där stor låda borde den i varje fall ligga nån annanstans. Jag tycker man ska vara rädd om dom ”öppna rum” som fortfarande finns här och var i stan. Man ska inte bygga igen överallt där det finns utrymme att ställa en byggnad. Förtätning är ett fult ord, tycker jag. I varje fall i Stockholms innerstad.

      Gilla

  3. Bengt O. (@eklipspringer) november 18, 2013 / 9:52 e m

    Ja det är tråkigt att lådor och skokartonger har valts ut för vidare behandling. Men hörni. Visst är de gamla husen som Gabrielle fotat charmiga och på sitt sätt värda att bevara. Men staden måste väl ändå förnyas och få nya inslag? Vi kan väl inte bara säga nej till allting.

    Området ifråga tycker jag faktskt är idealiskt för något helt nytt och experimentellt. Det ligger centralt i stan och kommer att uppmärksammas samtidigt som det är litet avsides så att mera konservativa element inte behöver reta upp sig onödigt mycket. Jag har tittat på förslagen ”Spheres” och ”Seagulls” som tyvärr inte gått vidare. Båda dessa skulle ha passat perfekt. Nytt och stimulerande men utan ett inkräkta på eller förstöra en omgivande bebyggelses karaktär. Båda förslagen kunde ha blivit något blygsammare motsvarighet till exempelvis Sydneys operahus.

    Men tyvärr valde man skokartongerna (som vanligt). Och då blir ju Gabrielles och andras kritik mycket tungt vägande.

    http://flarnfri.blogspot.se

    Gilla

    • Gabrielle november 19, 2013 / 1:18 e m

      Jag har tittat på förslagen du nämner och ”blygsamt” och ”utan att inkräkta på…osv” är inte precis det första jag kommer att tänka på när jag ser dom! Tvärtom. Platsen bakom Nat mus är faktiskt inte särskilt stor, och den skulle må mycket bättre av att hanteras varsamt om man nu ska lägga nåt nytt där. Ska det vara en skokartong borde den åtminstone inte vara så stor och dessutom borde den vara diskretare utformad.

      Förslagen du nämner tycker jag ser spännande ut och jag har ingenting alls emot dom under förutsättning att man bygger nån annanstans där det är fritt omkring. Sydneys operahus t.ex. ligger inte kloss intill kulturhistoriskt intressanta gamla byggnader. Kanske nånstans bortåt Stadsgården och Masthamnen skulle funka? Folk tar sig ju till Fotografiska museet trots att det ligger lite avigt kanske och ordnar man bara förbindelse till ett Nobel Center en bit bort skulle det säkert få besökare också.

      Självklart måste en stad ”förnyas och få nya inslag” och lika självklart kan vi ”inte bara säga nej till allting” (det där låter lite Yimby-klyscha för mig). Faktum är att man lyckas riktigt bra ibland med nya inslag i stan även i känslig miljö. Ett färskt exempel tycker jag är Visit Djurgården, den paviljong för turistinformation om Djurgården i kombination med ett kafé som man byggt på Djurgården alldeles efter bron, inte långt från Nordiska museet. Ett annat ett par år gammalt exempel är Clarion Hotel Sign vid Norra Bantorget (förstås inte lika känslig miljö som Djurgården) och även dom nya byggnaderna efter Torsgatans ena sida upp mot Barnhusbron.

      Hittade en sida med tävlingsbidragen http://www.nobelcenter.se/sv/tavling/tavlingsbidrag/

      Gilla

      • Bengt O. (@eklipspringer) november 19, 2013 / 11:20 e m

        Yimby-klyscha eller inte men det speglar nog min uppfattning…F.ö. är jag faktiskt medlem av nätverket Y. såvida jag inte har blivit utesluten på grund av min aggressiva hållning gentemot nya Slussen 😉

        Jag vidhåller nog min ståndpunkt ett tag till. Ett av de förslag jag nämnde kunde ha blivit ett nytt och spännande inslag i stadsbilden och framträdande från vissa håll (Strandvägen, Djurgården, inloppet till Nybrokajen). Samtidigt hade det inte skymt något eller hindrat någon utsikt. Men nu blir det en ”diskret utformad” skokartong som inte tillför något till stadsbilden och knappast heller till Nobelmuséet.

        Att lägga ett nytt operahus eller något annat spektakulärt i Masthamnen är en spännande idé men den skulle ju aldrig fungera om man inte hade bekväma högkapacitetslösningar för kommunikationerna, dvs. tunnelbana eller spårväg. Men det skulle man aldrig våga i Stockholm utan det skulle väl bli en ny stånkande busslinje med oregelbundna turer och trappor och prång inne i bussen med chaufförer som leker Formula 1 när de är på dåligt humör.

        Gilla

        • Gabrielle november 21, 2013 / 2:44 e m

          Ja, att du är yimbyit vet jag sen tidigare diskussioner. 🙂
          Att jag reagerar mot klyschan är förstås pga dess ”enögdhet”. Dvs att det låter som att om jag protesterar mot ett planerat nybygge innebär det att jag anser att stan inte alls ”kan förnyas och få nya inslag” och att jag ”säger nej till allting”. Det gör jag inte. Jag är ingen generell motvallskäring mot allt nytt eller nån nimbyit.
          Masthamnen borde väl funka om Fotografiska gör det, tycker jag. Tror man att Nobel Center ska bli lika populärt som Fotografiska? Man får väl rekrytera lite lugnare busschaufförer och sommartid – åtminstone – kunde dom ju ha en färjelinje dit.

          Gilla

          • Bengt O. (@eklipspringer) november 21, 2013 / 6:56 e m

            Jag skrev inte ”du” utan ”vi” men det är kanske lika illa…;-)

            Är inte Masthamnen området längst ut på Åsön, bortåt Fåfängan? Det området jag tänker på är f.ö.avstängt för fotgängare sedan ett par år tillbaka – du (eller jag) kan alltså inte längre gå runt hela Södermalm. Det kan vi väl protestera mot tillsammans.

            Färjelinjen till Fotografiska är nedlagd sedan i höstas – för litet trafik. Vi åkte ibland runt Fotografiska-Skeppsholmen-Slussen och var oftast de enda passagerarna.

            Vänligen

            Bengt O.
            (Ordförande på livstid i Nätverket för alla bra saker och mot alla dåliga.)

            Gilla

  4. Cecilia januari 29, 2014 / 11:12 f m

    Det vackra röda kokhuset är numera friköpt och privatägt och används idag som bostad och kontor, så det kommer absolut att stå kvar! 🙂

    Vad gäller de gamla röda hamnmagasinen så tycker jag att de absolut ska få stå kvar! Idag används det ena fortfarande som verkstad och reparationshall för Waxholmsbolagets båtar. Det är en unik marin miljö som behöver bevaras. Att snygga upp parken i anslutning till dessa vore ett vackert inslag i stadsbilden.
    Kanske skulle man kunna använda det andra magasinet till fiskmarknad och restaurang/café i anslutning till detta?

    Gilla

    • Gabrielle januari 31, 2014 / 1:49 f m

      Roligt att höra om det gamla kokhuset. Fast kan det ändå finnas en risk att myndigheterna exproprierar det? Hoppas det är kulturskyddat också!
      Jodå, jag bevarar gärna dom gamla hamnmagasinen också om det går. Det är verkligen synd att det inte är jag som bestämmer! 🙂

      Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.