Vad håller dom på med?!

Stockholms Lokaltrafik, SL, ska spara och drar ner på busstrafiken, stänger t-banestationer, glesar ut bussarna i högtrafik osv. Vad är det dom vill? Ska vi ha fler bilar på gatorna nu istället?

Och så planerna på tunnelbanelinjer då… Jag har tidigare skrivit om den föreslagna Gula linjen mellan Arenastaden och Odenplan – Gul linje i galen tunna? – här.

Nu visar en utredning att det inte går att förlänga den där planerade Gula linjen söderut från Odenplan.
I DN i dag skriver man i spalten Ordlistan under rubriken Tunnelseende: Den nya ”gula linje” som ska ge tunnelbana mellan Odenplan och Arenastaden börjar se allt märkligare ut. Sedan en utredning i veckan avfärdade möjligheterna att förlänga den söderut ser den ut att stanna vid tre ynka stationer för överskådlig tid. Eftersom sträckningen dessutom kommer att vara parallell med pendeltåget undrar nog fler än den här ordlistan om det inte kan finnas vettigare sätt att investera drygt 4 miljarder trafikkronor.

Det är lätt att hålla med om detta, inte minst när man ser kartan över förslagen till dragning av en ny linje från Fridhemsplan söderut till Älvsjö. Så här ser kartan ut.

2015-08-29_tbanan
Hur tänker dom???
Varför inte skippa Gul linje – en liten snutt norrut från Odenplan parallell med Citybanan – och lägga samman den med den föreslagna nya ljusblå linjen via Fridhemsplan? Alltså: dra linjen från Arenastaden över Fridhemsplan till Älvsjö.

DN skrev om den föreslagna nya tunnelbanelinjen här.   SvD:s artikel har du här.
Och vill du läsa om SL:s sorgesamma planer för busstrafiken framöver kan du göra det här.

Uppdatering/komplettering 6 september:
Farlig trappa?!

Farlig soltrappa?Den s.k. soltrappan på taket till den nya stationsbyggnaden på Odenplan har fortfarande inte öppnat. Enligt en artikel i Vi i Vasastan har detta hittills berott på att stationsbyggnaden befunnit sig i en ”överlämningsfas” mellan Trafikverket och SL. Men nu minsann har man kommit på att trappan kan vara farlig!

”Säll är den som har till rättesnöre, att man bör nog tänka efter före”, sa Tage Danielsson. Det ligger en hel del i det. Vi var nog många som – när skisserna på stationsbyggnaden och soltrappan visades – tänkte att ”där kommer ju folk att klättra högre upp”. Men det tänkte inte arkitekterna eller planerarna på SL och Trafikverket. Det har man kommit på nu! Soltrappan kan vara en säkerhetsrisk. Så återigen finns anledning att fråga hur tänker dom??? Hur kan dom klanta sig så här? Inkompetenta arkitekter eller planerare?
Vi i Vasastans reporter  ställer den naturliga frågan: ”Borde man inte ha tänkt på det tidigare?” Killen på SL:s presstjänst svarar förstås inte på frågan utan hänvisar till en utredning som man ska göra. Hm…har man hört det där förr?

5 thoughts on “Vad håller dom på med?!

  1. Klipspringer augusti 29, 2015 / 11:23 f m

    Ur askan i elden. Istf Ankersjö har Stockholm nu fått Tamsons. Den förres idéer hade fördelen att de var så orealistiska att de aldrig kunde förverkligas, den senare sitter på penningpungen. Om jag säger så. Jag fasar för den dag han upptäcker att landstinget ansvarar för skärgårdstrafiken också: då är det nog slut med de vita båtarna i Stockholm och passagerarna får åka buss från Stavsnäs eller Waxholm.

    Gilla

    • Gabrielle augusti 31, 2015 / 3:44 e m

      Usch, fast Ankersjö var det ändå skönt att bli av med. Vad månde bliva? Rör dom båtarna ska dom få med mig att göra! Grrrrr!

      Gilla

  2. bloggarbjorn augusti 29, 2015 / 7:00 e m

    Tänk kreativt! Om gula linjen är parallell med pendeln så upp med t-banetågen på pendelspåret!

    Skämt (?) åsido: borde det inte vara rätt stor prio för linjer som inte passerar ‘getingmidjan’ i Stockholm utan kan fungera även om det är totalkrasch i närheten av T-Centralen? Tänker man så borde väl Hagsätra-Liljeholmen-Fridhemsplan ligga högt på planeringslistan.

    Gilla

    • Gabrielle augusti 31, 2015 / 4:07 e m

      Samåkning liksom, menar du. Är det sånt som kallas att ”tänka utanför boxen”?

      Men visst ska man undvika getingmidjan. Ganska självklart är det bättre med linjer som hänger samman än att man ska byta mellan nån sorts ”sicksack-linjer” (t.ex. gul – grön – ljusblå). En sammanhängande linje från Arenastaden över Fridhemsplan och söderut mot Hagsätra måste ju vara bättre. Det borde dom väl fatta själva? Eller är det nåt annat lurt nånstans i nån uppgörelse mellan parter eller prestige hos nån part eller nåt?

      Gilla

Vad tycker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.