Rädsla urholkar själen (3)

Usch så helt förfärligt. Själv märkte jag inget alls igår. Hörde om händelserna i Paris först i dag på morgonen när jag lyssnade på radion. Usla handlingar mot demokratin, sa Löfven. Attack mot mänskligheten, sa Obama. En krigshandling, sa Hollande.

”Terrorister har ingen religion. När en person säger att de gör något sådant i Allahs namn är det fel”, sa en imam i Sverige efter terroristattacken i Stockholm 2010. Den som dödar oskyldiga personer går helt emot koranen, sa han.

Stackars stackars människor, alla som förlorat anhöriga och nära i attackerna i Paris. Och för oss allihop kommer förstås frågan: hur ska vi leva nu, hur rädda ska vi vara? Hur ska vi på bästa sätt försvara demokratin?
”Rädsla är som kvicksilver. Rädda människor raserar. Vi behöver skapa och bygga ny samhällsgemenskap. Mångfald en förutsättning” skrev Dilsa Demirbag-Sten på Twitter.

Jag har inte läst Koranen själv. Nu hittade jag i alla fall en sida på nätet som beskriver hur islamisk lag förbjuder terrorism: här.

19 thoughts on “Rädsla urholkar själen (3)

  1. bloggarbjorn november 14, 2015 / 3:13 e m

    Koranen är som Bibeln: du kan få stöd för nästan vad som helst, bara du letar på rätt ställe. Mordiska galningar har sina korancitat, fridsamma drömmare har sina. Jag har läst den, kan tilläggas.

    Gilla

    • Gabrielle november 14, 2015 / 6:47 e m

      Hm…ja, du har säkert rätt, så är det nog. Kunde jag ”deleta” religion världen över så skulle jag göra det. Tanken att religion – oavsett vilken – varit mer till skada och olycka för mänskligheten än tvärtom ligger nära.

      Gilla

  2. Bengt O. november 14, 2015 / 7:57 e m

    I varje organiserad religion är det prästkasten, imaner, mullor, rabbiner, kyrkoherdar, pastorer,schamaner, gurus etc. som använder de ”heliga” skrifterna för att med psykologiska och kanske fysiska medel tvinga de troende till underkastelse för att stärka sin egen maktställning. Det vore alltså viktigt att driva ett upplysningsarbete med avseende på den stora skaran av troende som säkert till den alldeles överväldigande delen består av vanliga ”hyggliga” människor som inte vill andra något speciellt ont men luras att tro att det är vägen till paradiset.

    Jag hoppas att säkerhetspolisen har en ordentligt övervakning av vilka budskap som sprids i moskéerna, speciellt av inbjudna hatpredikanter. Men den svenska naiviteteen är gränslös och det skulle förmodligen räknas som ”profilering”, ”rasifiering” och liknande. Och det skulle naturligtvis bli ett uppror bland svenska ”Gutmenschen”. En svensk minister liknade ju deltagande i IS med de finlandsfrivilliga.

    Jag rekommenderar Houellebecques ”Soumission” som nu finns i översättning till läsning. Så kan det gå.

    Gilla

    • Gabrielle november 16, 2015 / 1:56 e m

      Ja, jag tror också det behövs upplysning, information, utbildning. Säkert ett arbete som kommer att behövas under mycket lång tid. Carl Bildt skrev i dag och jämförde med trettioåriga kriget. Suck!
      Tack för tipset om Houellebecques bok, Bengt.

      Gilla

  3. norbergianblue november 14, 2015 / 8:47 e m

    Vi måste nog vägra att vara rädda. Fortsätta besöka fotbollsmatcher och rockkonserter precis som vanligt. Annars spelar vi terroristerna i händerna, det är väl precis skräck och rädsla de vill sprida. Och vad deras agerande har med någon form av högre makt att göra, kommer åtminstone aldrig jag att begripa. Vad kan det vara för märklig och ondskefull gudom?

    Gilla

    • Gabrielle november 16, 2015 / 1:57 e m

      Ja, visst ska vi som vill leva på det vis vi gör och med den frihet vi har i den här delen av världen fortsätta att leva så och inte gömma oss pga rädsla. Samtidigt är det svårt att inte påverkas alls. Och om inte bli rädd så i varje fall bli mer vaksam. På det sättet minskar också friheten.

      Gilla

  4. Bert Bodin november 15, 2015 / 4:58 e m

    Jag såg någon idiotisk sammanställning på ett högerextremt (läs SD) inlägg på FB, där man hade sammanställt en rad djupt våldsamma sentenser ur koranen. Samtidigt hade man nedanför skrivit ett antal citat ur bibeln, av den milda och sockersöta karaktären, förstås.

    Det är så uselt att jag inte har ord.

    Gilla

    • Gabrielle november 16, 2015 / 1:57 e m

      Ja, bibeln kan man ju vrida på som man vill också. Plocka lite här och lite där, och nogsamt ”glömma bort” hemskheterna.

      Gilla

  5. Gabrielle Björnstrand november 15, 2015 / 6:30 e m

    Såg just påven framträda på Petersplatsen (via Svt) – där han förstås starkt fördömde händelserna i Paris, och lade till ”Att blanda in Gud i dessa handlingar är en hädelse”. Men han står ju alltid rätt i vinden vid dessa tillfällen. Många andra inte. Dock ska vi inte glömma de religiösa motståndsrörelser som funnits och kämpat för demokrati och mänskliga rättigheter i Sovjet, Latinamrika, USA (Bröderna Berrigan). Så att blanda ihop de religiösa i en enda klump är oerhört missvisande, och – faktiskt – fördomsfullt.

    Med detta sagt hoppas jag att all säkerhetspolis i Europa håller väldigt noga koll på islamistiska celler. Helst ska de utvisas vid minsta tecken på inblandning i vålds-planer. Och de ska heller aldrig välkomnas tillbaka. Säg hej till Mona Sahlin!

    Gilla

    • Gabrielle november 16, 2015 / 2:03 e m

      Säkert har också mycket gott under historiens lopp gjorts av djupt troende människor och av religiösa rörelser. Men om man skulle räkna ihop religionens inverkan på människors liv på plus- och minussidan – förstås omöjligt – kan jag undra var man skulle hamna. På minussidan hamnar ju inte bara korståg och andra våldsamheter i religionens namn utan även inskränkningar i människors frihet att leva som dom vill. T.ex. synen på homosexualitet.
      Stor fråga det där. Min grundinställning till religion är att det borde vara till 100% en privatsak, ingen ska påverka nån annan och tvinga in nån i en viss religion. Men så är det ju inte med religioner. I de flesta religioner ingår väl inslag av ”missionerande” av olika slag, att de troende ska sprida sin tro till andra.

      Gilla

      • Gabrielle Björnstrand november 17, 2015 / 12:55 f m

        För min del tror jag att det etiska inslaget i religionerna, då menar jag som Gandhi allt levandes rätt till liv, frihet, kärlek, har inneburit en uppryckning ur tex romarrikets mentala och krigiska barbari. Inte så helt säker på att liberalismens etos är lika starkt bärigt på det inre livet hos en människa, särskilt inte i en tid när liberal ofta är ekvivalent med busness as usual, including war (olhja, vapen, jordbruksprodukter).

        Men detta handlar för min del om den psykiska, inre, delen av religionerna, inte om det yttre missionerandet och kopplingen till olika statsapparater.

        Gilla

        • Gabrielle november 17, 2015 / 3:13 e m

          Ja, du har en klar poäng där. Människor under romarriket verkar inte ha varit särskilt snälla och goda mot varandra.
          Men jag tror ändå att människan av naturen är god. Forskning visar att riktigt små barn bryr sig om andra och visar empati och hjälpsamhet långt innan dom blivit itutade av nån att det är så man ska vara. Människan är snäll inuti – från början. Men det räcker inte, tyvärr. Goda människor, filosofer, tänkare behövs som lär ut etik och moral och visar oss på bra sätt att leva och förhålla oss till varandra. Och detta oavsett om dom tror på nån viss religion eller ej. Så ser jag på Jesus. Han lärde människorna i sin omgivning många goda levnadsregler. Att bibeln sen hävdar att han var född genom obefläckad avlelse och son till en gud tycker jag är ”snurr” och mystik som man lagt på senare. För min del hade dom där ”bitarna” inte alls behövts.

          Gilla

          • Gabrielle Björnstrand november 18, 2015 / 2:35 f m

            Inte för mig heller – men ”de där bitarna” betraktar jag som mytologi, på samma sätt som Scylla och Charybdis, Atena född med hjälm, eller hur det nu var. Dvs sagobilder som symboliserar något, utanför logiken.

            Goda tror jag okcså att ungar är, och sen – är det bra om de får lov att fortsätta vara empatiska, i en ”killerinstinct”-kultur, tex som i delar av USA, knappast möjligt, liksom inte heller i allvarligt kriminella familjer, typ Gudfadern. Men det där vet du. Jag skriver endast truismer efter klockan 2. 😉

            Gilla

  6. Tredje året i Hjo november 16, 2015 / 10:36 f m

    Barbarerna intar Paris.
    Med de heliga krigarna är nog tyvärr så att de är muslimer på samma sätt som Stalin var kommunist. Sedan kan vi önska att vore annorlunda.

    Gilla

    • Gabrielle november 16, 2015 / 1:59 e m

      Hjärntvättade heliga krigare. Unga män som tror sig komma till en bättre värld genom att spränga sig till döds.

      Gilla

  7. Gabrielle Björnstrand november 16, 2015 / 12:24 e m

    Grejen är att det ÄR annorlunda, att det finns många delar av Islam. Varav den militanta, terroristiska har varit en relativt obetydlig del, utom under korsstågen då alla var ”terrorister”.
    Men krig föder krig, och när en hård /amrikans ockupant/mentalitet möter en annan kan det ju bara uppstå oändliga kedjereaktioner.
    Detta är absolut inget försvar för det överjävliga och sorgliga som skett.

    Gilla

    • Gabrielle november 16, 2015 / 2:05 e m

      Krig föder krig, ja. Därför är det väldigt otäckt att tänka på hur det här ska fortsätta nu, vad som ska hända i den närmaste framtiden. Ska Frankrike bomba Syrien helt sönder och samman? Och hur kommer det som hänt att påverka flyktingströmmarna och synen på flyktingarna? Rysansvärt alltihop.

      Gilla

Vad tycker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.