Post truth med PostNord

Såg du artikeln i DN häromdan om PostNord?
Det handlar om vad som kan hända när nån köper en vara på nätet och leverans till bostaden ingår i priset. Men sen genomförs inte leveransen, och PostNord säger att dom försökt leverera men att ingen var hemma – även om nån visst var det. Det slutar med att den som beställt varan själv får åka och hämta den på nåt av PostNords lager. Vill man sen ha ersättning för att man fått ta av egen tid (och pengar förstås) för att utföra en tjänst man redan betalt för måste man reklamera hos PostNords kundtjänst. Det tar ju också tid och det är inte säkert att man får nåt. Själv har man alltså gjort noll fel, det är PostNord som gjort fel.

I det fall man berättar om i DN:s artikel händer just det här. Dessutom kan Kundtjänst hos PostNord sen själva kontrollera bilens GPS-rutt och då ser dom att bilen aldrig ens varit i närheten av den adress där varan skulle levereras den aktuella tiden.

Erik Fogelström, produktionsområdeschef på PostNord, medger i artikeln att chauffören brutit mot rutinerna. Han säger: ”Chauffören har uppgett att det inte var någon person anträffbar vid adressen. Felkodningen av paketen har skett på en annan plats, det är därför GPS-rutten visar att bilen inte var där då. Det ska göras på plats, men det har vi inte gjort. Vi har brustit i våra rutiner.”

Tala om luddigt uttalande! Bilen har ju enl GPS:en inte varit i närheten av adressen. Chauffören ljuger alltså. Fogelström verkar mena att, typ, jodå, chauffören var vid adressen under eftermiddagen, men ingen var hemma och sen gjorde chauffören tyvärr kodning av paketen när han kört vidare nån annanstans så då blev det fel i GPS:en. Och så säger Fogelström: ”Det är jättetrist att de har missat varandra, men kunden har iallafall fått sina paket nu.”

Det är PostNords sanning. En variant av det i dag så vanliga ”det blev fel” när nån gjort fel och inte tar ansvar för det. Det var just det där ”…jättetrist att de missat varandra” som jag retar mig på så jag måste blogga av mig lite. PostNord lägger alltså en del av ansvaret för det skedda hos den som skulle få varan levererad.

Vi var själva med om en liknande grej med PostNord för ett eller annat år sen. Jag bloggade om det i inlägget ”PostNords experter…?” här. Och jag har läst och hört om flera som har liknande trista erfarenheter av PostNord. Så när Fogelström i artikeln påstår att det är ovanligt att sånt här händer undrar jag verkligen om han har rätt.

Artikeln ”Postnord bröt mot rutinerna när paket inte levererades” i DN här.

Vad tycker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.