Apropå tak

Det blir nästan som en målning. Snön på taken mot svart plåt gör att utblicken över stan från högst upp på Observatoriekullen blir annorlunda mot andra dar, när taken är utan snö. Jag kisar på bilden och funderar på vilken konstnär det påminner om. Inte Aguéli tror jag, kontrasterna är för skarpa för det. Kanske nåt kubistiskt? Nåja, så här blev det i alla fall i dag innan jag höll på att frysa fingrarna av mig. Trots fotovantarna.

2 reaktioner på ”Apropå tak

  1. Aleksandr Sergejevitj februari 10, 2021 / 6:09 e m

    I sanning slående måleriska effekter på ditt skickligt efterbearbetade foto!

    Din jämförelse med målare ur modernismen, t o m såna i den kubistiska traditionen, är inte illa funnen. Jag associerar till en inhemsk gigant – Otte Sköld. Med början i ungdomsårens Köpenhamn och Paris målade han otaliga tavlor med utsikt över taklandskap och fortsatte med det även från ateljéer i Stockholm senare i livet.

    Jag skönjer drag av ditt stockholmska husgytter, fast i medeltida tappning, i en sen fresk av OS i Gamla Riksdagshusets Andrakammarsal, jfr:

    Här har du ytterligare ett, mer intimt stockholmsmotiv av OS, den här gången med blicken över Östermalms tak:

    https://digitaltmuseum.se/021047459871/hedvig-eleonora-oljemalning

    Och så kan jag förstås, med tanke på vad som förevarit på bloggen dom senaste dagarna, inte undanhålla dej den här älskliga, fast koloristiskt mer dämpade målningen från Otte S:s Paristid:

    Gilla

    • Gabrielle februari 11, 2021 / 12:44 e m

      Tack för kommentaren! Fin målning i Andrakammarsalen, anknyter till den gamla Vädersolstavlan.
      Otte Skölds målning ”Blue shadow Paris” målad 1931, som du har med sist i din kommentar syns inte hos mig i Firefox, tyvärr. Målningen kommer med i såväl Safari, som i Google Chrome och Edge. Varför det inte funkar i Firefox vet jag inte. Nåja, hoppas andra läsare av blogginlägget och kommentaren kan se målningen.

      Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.