Mannen som försvann

Inget för höjdrädda.

En dag för en tid sen packade jag ner en stor tung bok i min lilla ryggsäck, klev på en buss på Odenplan (iförd munskydd förstås) och tog mig sedan till Skeppsholmen och Kastellholmen. Det var en varm och solig dag med lite lagom mycket vind. På Kastellholmens sydsida hittade jag en bänk att sitta och läsa på. Bakom mig hade jag det s.k. Flaggkonstapelbostället och en bit till vänster hade jag Kolskjulet och briggen Tre Kronor – en mycket lämplig plats för just den här stora fina boken.

Boken jag hade med mig var ”Mannen som försvann. Märkliga upptäckter i Fredrik Hippolyte von Schantz kölvatten”, skriven av Gerhard Schönbeck. Framsidan pryds av en bild på en mycket liten akvarell, inte större än ca 9×5 cm. Kunde det vara Kastellholmen man såg där till vänster på akvarellen?

Den här lilla målningen hängde i Gerhard Schönbecks mormors lägenhet i Stockholm och kom så småningom i hans ägo genom arv. Namnet på den som målat tavlan visste han (en avlägsen släkting) men inte mycket mer. Vad var motivet? Vad var det för utsikt över öar, byggnader, vatten, fartyg som man såg? Var kunde konstnären ha stått för att fånga detta motiv? Och vem var han? Vad fick han för sorts liv?

Gerhard Schönbeck bestämde sig för att försöka lista ut vad man ser på akvarellen. Det leder till så väldigt mycket mer. Det blir som en resa över hav och öar, över Stockholm och t.o.m. över kontinenter. En djupdykning i en släkthistoria och en ung mans liv under 1800-talet, om hans familj, om var han bodde, var han gick i skolan, om hans resor med mera, mycket stockholmiana och sjöfartshistoria.

Författaren berättar inte bara vad han kommit fram till i sina efterforskningar utan också om hur arbetet gått till. Ett idogt sökande i arkiv, både på nätet och på plats i arkiv – sjöhistoriska och andra – i Sverige och utomlands. Brevkontakter med förfrågningar runt om i världen och så ett detaljerat granskande av gamla kartor och målningar och många fotografier för att utröna vad det är man ser på akvarellen, var konstnären stått när han fångat motivet, kanske först genom att teckna av det och sen gå hem och plocka fram akvarellfärgerna.

För mig som är intresserad av gamla tider – och inte minst gamla tiders Stockholm – är det fascinerande läsning, verkligen. Och sen tycker jag att det är häftigt när nån s.a.s. ”grottar ner sig” i nåt riktigt litet (akvarellen) som sen blir till något mycket större och vidare – kunskaper om 1800-talets Stockholm, om hur människor levde då, om fartygshistoria, sjömanskläder, handel över haven med segelfartyg m.m. Och om författarens avlägsne släkting Fredrik Hippolyte von Schantz, i boken kallad FH, och om hans korta liv.

Mannen som försvann… FH var förste styrman på ett av svenska handelsflottans största fartyg, fullriggaren ”L.A.Bång”, då han bara 35 år gammal föll över bord strax utanför Godahoppsudden en novemberdag 1864. Det var inte ens dåligt väder. ”Det har icke varit storm, men en frisk bris, och skeppet gjorde stark fart. Allt gjordes för att rädda honom, men förgäfves” som man skrev i en notis i Post- och Inrikes Tidningar efteråt. Stackars FH!
”Hr v Schantz var en af våra mest bildade sjömän, hade ett älskligt, blygsamt och intagande väsende samt var en särdeles vacker man” (ur samma notis).

Vill du veta mer om boken så kontakta Gerhard Schönbeck på gerhard@schonbeck.eu.

Vad tycker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.