I stället för magnolia

Förra årets magnoliaspaning bakom Skansenbutiken var den 13 maj. Då var magnolian i full blom. I dag var jag där för att kolla läget. Den är klart på gång, massor av stora knoppar, men ännu är den inte i sin praktfullaste skrud. Så det blev den här bilden i stället. (Klicka om du vill se den större.) Och så njöt jag av all anblick av vatten och av måsarnas skrin. En varm härlig dag. Jacka behövdes inte.

5 reaktioner på ”I stället för magnolia

  1. Anneli Fransson maj 9, 2024 / 8:26 f m

    Den försenade magnoliaprakten bakom Skansenbutiken… Inte precis mina trakter, men, men… När min dotter Linda en sommarkväll 2019 satt och läste din roman ”En flicka som heter Anna” och jag ropade att te och kvällsmackor var framdukat, så blev svaret ”Vänta lite”. Jag fick ropa flera gånger och det blev ”Vänta lite” och ”Vänta liiite”. Tills jag helt enkelt bar in och placerade tekopp och mackor på en pall precis bredvid vår speciella gamla läsfåtölj där hon satt. Och dagen därpå, då vi skulle vara statister i en dokumentär filminspelning om den mångkunniga Alice Radomskas inramningar av broderier och akvareller, så hittade Linda i en vrå en koffert att sitta på och läsa. (Jo, jag har senare med stor behållning läst boken, jag också, förstås.) Från hantverkarfilm-tillfället i inramningsverkstaden, där mitt skevaste broderi rätades och monterades snyggt på bakstycke i värmepress, hamnade av någon anledning en stillbild på Alice vid den tunga metallklumpiga pressens gamla ratt i låten ”Panayotis Love Dream” på YouTube (en kärlekssång med bouzouki i kompet). Men, nåja, nu är snart magnolian på gång! Må så bra!

    Gilla

    • Gabrielle maj 9, 2024 / 10:39 f m

      Tack för kommentar. En mininovell! Såg bilden på dottern. Ha det bra du med!

      Gilla

  2. Karin maj 9, 2024 / 6:20 e m

    Du hade i alla fall tur med vädret:) Sedan kom det ju bistrare tider och till och med lite snö i går. Men snart vänder det igen, säger dom.

    Läcker bild!

    Gilla

    • Gabrielle maj 9, 2024 / 10:23 e m

      Tack! Ja, den dagen var det fint. Sen kom vinterjackan fram igen. Huvaligen vilket väder vi haft!

      Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.