Kvicksilverflopp

Lågenergilampor ska ju ersätta vanliga glödlampor har man bestämt. Lamporna innehåller kvicksilver och trasiga lampor måste hanteras på särskilt sätt för att undvika hälso- och miljörisker.

Nu visar det sig att 200 000 lågenergilampor per år slängs i glasreturen istället för att lämnas in för återvinning till särskilda inlämningsplatser.

Är nån förvånad över att det inte funkar som man tänkt sig? Vad var det jag sa, tänker jag och tittar tillbaka på inlägget ”Vädra ut kvicksilvret!”. Så korkat att ”pensionera” dom gamla glödlamporna innan man hade en fullgod ersättning framme!

SvD har flera artiklar om problemet med lågenergilamporna. Via artikeln ”Situationen är akut” kan du hitta även dom andra artiklarna här.

14 reaktioner på ”Kvicksilverflopp

  1. Mira november 23, 2011 / 7:00 e m

    Nu är det min tur att säga dubbelusch! Både till beslutsfattarna som gör på detta viset och till dem som slänger eländet i glasåtervinningen…

    Gilla

    • Gabrielle november 30, 2011 / 12:11 f m

      Ja, det är rätt. Och det är det minsta man kan säga. Vi måste kanske införa ett trippelusch eller nån sorts mer obestämt men betydligt mer omfattande multi-usch…

      Gilla

  2. lighthouse november 23, 2011 / 7:27 e m

    Ja, regeringen säger bara ”Nu måste vi ha nya regler för hur man slänger dem” osv
    -INGEN helhetsyn alls på att beslutet kan ha varit fel från början!

    Kanada har precis skjutit
    upp förbudet
    bland annat med motiveringen att mer forskning behövs.

    Som synes finns det särskilda skäl till varför Nordiska länder,
    med gott om energi utan koldioxid-utsläpp,
    med boende i större hus med olika belysningskrav,
    och med nytta av sido-värmeeffekter av glödlampor,
    borde tveka med sådana här konsument-förbud av enkla, säkra och
    populära produkter,
    inte minst när besparingarna i sig själva kan ifrågasättas…..

    …det syns från såväl USA Dept of Energy, EU statistik och annan
    officiell data att endast ca 1-2% av elnätets elekticitet sparas.
    Det finns många bättre sätt att spara energi, i såväl generation som
    distribution som konsumption
    http://ceolas.net/#li171x
    med referenser

    Gilla

    • Gabrielle november 30, 2011 / 12:12 f m

      Intressant kommentar. Ibland undrar jag om – och i så fall vilka – ekonomiska intressen som ligger bakom. Är tillverkare av lågenergilampor en stark påtryckargrupp? Ofta är det ju just pengar pengar pengar som ligger bakom.

      Gilla

  3. Gabrielle Björnstrand november 23, 2011 / 9:42 e m

    Och nu tog de bort återvinningscentralen i Vanadisberget. Så att vi ska åka långa vägar för att lämna döda termometrar och lika döda dammsugare.
    Vems politik styr Stockholm tror du?
    Som huvudsakligen MP undrar man.

    Gilla

    • Gabrielle november 30, 2011 / 12:19 f m

      Ännu ett korkat beslut! Jag visste inte det där om Återvinningscentralen. Bakgrunden är tydligen nån skattegrej som inte är löst med entreprenören eller hur det nu var. Men nog är det helkorkat att ta bort ett bra återvinningsställe i innerstan som man kan använda utan bil. Vi har traskat in där i mörkret i Vanadisberget många gånger med glödlampor, kvicksilvertermometrar, lösningsmedel och annat man måste bli av med på vettigt sätt.

      Gilla

  4. lighthouse november 24, 2011 / 3:22 e m

    Även de nya LED lamporna!

    Problem dumpade i naturen (bly och arsenik)
    enligt omfattande California studie nyligen
    http://ceolas.net/#li20ledax

    Gilla

    • Gabrielle november 30, 2011 / 12:20 f m

      Hm, dom också… LED-lampor vet jag inte mycket om. Vad slags ljus dom ger osv. Det är ju en helt annan aspekt men inte oviktig – inte minst i detta land där det är rätt mörkt en del av året.

      Gilla

  5. ab november 29, 2011 / 2:04 f m

    Och var finns de återvinningsställena? Jag har aldrig sett något.

    Själv har jag hamstrat glödlampor, men vad gör man när de är slut? Svagt av EU och av regeringen att driva genom det här beslutet, när man VET innan att folk kommer att kasta dem som vanligt glas. Jag har inte sett någon som helst upplysningskampanj (no pun intended) om hur man ska ta hand om lågenergilampor, det har helt enkelt förtigits, skulle jag vilja påstå.

    Gilla

    • Gabrielle november 30, 2011 / 12:34 f m

      Nej, återvinningsstället har ju varit Vanadisberget som man nu tydligen inte ska ha längre. Korkat att ta bort ett återvinningsställe i innerstan som man kan nå till fots. Nån informationskampanj om återvinning av lågenergilampor har inte heller jag sett vad jag kan minnas. Däremot har det ju skrivits en del om riskerna i pressen.
      Ibland undrar jag hur det kommer sig att dom som fattar beslut om sånt här är så mycket dummare eller korttänktare (finns det?) än vi andra.

      Gilla

  6. Fredman december 8, 2011 / 10:04 e m

    Många kastar de kvicksilverhaltiga lågenergilamporna i glasåtervinningen, som SvD har skrivit om. Men hur många slänger dem i de vanliga hushållssoporna? Det vet vi inget om, liksom vad som sker med kvicksilvret då. Och detta är Sverige, där det fungerar relativt välordnat. Men kvicksilverlamporna har också införts i länder med betydligt sämre återvinningssystem. Jag fruktar en global kvicksilverkatastrof.

    Gilla

    • Gabrielle december 13, 2011 / 4:15 e m

      Ja, troligen åker en hel del lågenergilampor i vanliga soporna. Och som sagt, det är ju inte bara Sverige det handlar om.
      Ruggigt – och jorden behöver inte fler katastrofhot än vad vi redan har.

      Gilla

  7. lighthouse december 9, 2011 / 1:42 e m

    Hej Gabrielle
    tack för dina svar

    Ang: ”Intressant kommentar. Ibland undrar jag om – och i så fall vilka – ekonomiska intressen som ligger bakom. Är tillverkare av lågenergilampor en stark påtryckargrupp? Ofta är det ju just pengar pengar pengar som ligger bakom.”

    Ja, du kan se hela berättelsen,
    om hur EU förbjöd glödlamporna här,
    http://ceolas.net/#euban
    inkusive Sveriges inblandning

    (Tillverkarnas vinstintresse, och inblandning syns också i avsnitten som ligger ovanför länkstället
    – de öppet medger vinstintresset i sin lobbying !)

    OK – det är förstås inte fel att tillverkarna vill ha vinst:
    Men det är fel när politikerna nappar på deras bud,
    att det ses som nödvändigt att förbjuda de billiga olönsamma alternativen

    Se en sån syn….
    Globala ”profit direktörer” hand-i-hand med anti-globala gröna aktivister
    för att förmå de dumma politikerna att ”rädda jorden” !

    — och så kan politikerna sedan glatt vifta med lustiga lampor för att visa att
    ”de faktiskt gör något” för att rädda jord och miljö….. INTE !! 🙂

    Gilla

    • Gabrielle december 13, 2011 / 4:16 e m

      Tack för länken. Där finns ju en hel del intressant läsning.
      Är det sånt här som ligger i begreppet ”follow the money”, kanske.

      Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.