Filmen om Slussen

Ja, dags att titta på Slussen igen. Jag har bloggat flera gånger om stadens planer på hur det ska se ut i framtiden (läs inläggen genom att söka på Slussen i sökrutan upptill till höger). I DN i dag läste jag om en film om nya Slussen som fått det man i dag kallar viral spridning på nätet. Jag gick in på DN:s nätupplaga och tittade på filmen. Intressant och ledsamt på en gång – skrämmande på ett riktigt kallt sätt. Usch, det där är inte det Slussen jag skulle vilja ha! Killen som pratar i filmen sammanfattar att nya Slussen blir både fulare, dyrare och sämre än att renovera dagens Slussen. En renovering i stället för nybyggnad uppskattas kosta ungefär hälften så mycket och ta ungefär halva tiden. Naturligtvis säger förespråkarna för nya Slussen att filmen inte ger en rättvisande bild. Vad annat var att vänta?

Läs DN:s artikel och se filmen här.
Och så maila sen vad du tycker till Sten Nordin i Stadshuset, här är adressen: sten.nordin@stockholm.se

Uppdatering 21 augusti:
Det har just kommit en ny film om Slussen. Här kommenterar man bl.a. dom synpunkter som kom på den förra filmen och så tar man upp hur besluten fattas i Stadshuset i den här frågan. Jag ögnar bland kommentarerna på Youtube till den nya filmen och hittar ord som skrämselpropaganda och sånt som ”Riv skiten!” och så t.ex. nån som använder SD som slagträ…typ: SD vill ha Slussen kvar och killen skriver i sin kommentar att ”det säger en del om vilken typ av människor som vill bevara eländet” – han slår SD i huvet på dom som tycker att Nya Slussen är ett dåligt förslag, ha ha! – ja, jisses vilken barnslig debatt.
Vad jag själv tycker då? Ja, uppriktigt sagt känner jag mig rätt less på den här frågan nu. Det känns som ”dom gör som dom vill i alla fall”. Och nåt stort förtroende för politikerna i Stadshuset och deras rådgivare konsulterna har jag ju inte. Och naturligtvis är jag emot lösningar som sabbar platsens unika egenskaper, stora glashus, motorvägslösningar, trappor som försvårar livet för personer med rörelsehinder osv. Nåja, mer än så bryr jag mig inte om att säga nu.
Länk till filmen här: http://youtu.be/lm9bU6nuH2w

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.