Rör inte min integritet 3

Ja, hör ni, nu är det snart dags. Snart vet du att om du talar i telefon med någon utomlands är det inte bara ni två på linjen. Samtalet avlyssnas av en dator. Likadant när du skickar e-post. En främmande dator läser dina meddelanden. Propositionen om den s.k. avlyssningslagen eller FRA-lagen ska tydligen upp i riksdagen för beslut den 17 juni. Förslaget väntas gå igenom.

Det är så tyst om det här skriver en insändare i DN i dag. Här är ett klart intrång i den personliga integriteten på gång men varför uppmärksammas det så lite? Tidningar, radio, tv…intresset har varit mycket litet. Bryr sig folk inte om det här?

Kanske litar alla i detta välordnade land på Storebror. Och så kan ett välordnat övervakningssamhälle ta ett stort kliv till på vägen mot mer kontroll av medborgarna. När kommer dom och sätter upp övervakningskameror hemma i människors bostäder? Är det nästa grej?

Artikel i Expressen här.

Tidigare inlägg i min blogg som rört dessa frågor är: Rör inte min integritet, Rör inte min integritet 2, Tvärtom-språket och Om rädslan och tystnaden brer ut sig.

Andra bloggar om: , , ,

7 reaktioner på ”Rör inte min integritet 3

  1. Björn Nilsson juni 1, 2008 / 7:38 e m

    Jag kan ha fel, men det kanske är så att alla stora hövdingar inom massmedia är med i det psykologiska försvaret och därmed känner sig förpliktigade att stödja ”statsnyttan”. De är väl med på samma beredskapsövningar som de politiker och ämbetsmän som vill ha den här övervakningen misstänker jag, och man bråkar väl inte med kompisar?

    Vi var i alla fall några hundra personer på ett protestmöte på Medborgarplatsen under lördagen. Skrev och fotograferad lite om det här: http://bjornbrum.blogspot.com/2008/05/mot-tjuvlyssnande-och-kriminalisering.html
    Tror att hela mötet finns upplagt på nätet någonstans.

    Om ett halvdussin ledamöter inom Alliansen kan förmås att åtminstone lägga ner sina röster faller förslaget i Riksdagen, men det verkar inte finnas så många med civilkurage på den kanten.

    Gilla

  2. Anders Gardebring juni 1, 2008 / 9:15 e m

    Medias tysthet och flathet är ytterst skrämmande. Har vi inga grävande journalister i det här landet längre?
    De enda som håller det fria ordet levande är bloggosfären. Anmärkningsvärt.

    Gilla

  3. Gabrielle juni 2, 2008 / 8:42 e m

    Björn:
    En sorts vänskapskorruption? Nej, usch, sånt vill vi inte ha!
    Intressant om protestmötet. Det missade jag totalt men har nu i efterhand hittat en hel del om det, bl.a. på Rick Falkvinges blogg.

    Anders:
    Ja, jag undrar som du. Det har ju skrivits en del om det här tidigare – Hanne Kjöller på DN m.fl. – men nu är det påfallande tyst. Ibland undrar jag om folk engagerar sig hett och varmt för en fråga och sen efter ett tag falnar den där elden och dör. Man tröttnar, ids liksom inte längre, bryr sig inte, tänker kanske att det är ingen idé. Kan dessvärre känna igen det hos mig själv också ibland. Men du har rätt, visst borde journalisterna ligga på!

    Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.