Debatten om FRA

Såg du den s.k. debatten med Janne Josefsson om FRA på tv igår? Där satt bl.a. Dennis Töllborg, professor i rättsvetenskap, och pratade rätt upprört och smått förvirrat om hur naiva vi är, alla vi som är emot den nya FRA-lagen. Vi har inte förstått nånting – som bekant ett populärt argument hos dom som försvarar den nya lagen.

Töllborg talade om svenska folket som käringar ledda av idioter eller nåt sånt. Själv visste han tydligen bäst med sina 30 års erfarenhet… Vilket sätt att diskutera! Att förlöjliga och nedvärdera andra är kända härskartekniker. Och det här argumentet att eftersom NSA spanar på oss svenskar så vore det i alla fall bättre att ”vi gör det själva” genom FRA! Det är ju ändå skillnad om det egna landet spanar på medborgarna och samlar informationen nånstans. Förresten mycket praktiskt för en eventuell invaderande makt att ha en massa information om svenska folket samlat på ett ställe i landet på det viset.

Massavlyssning är ok verkade Ulf Wickbom tycka.  Om jag förstod honom rätt är han beredd att offra i personlig integritet för att bättre kunna spana efter terrorister. Fast vid det laget hade jag börjat bli sömnig… så jag kan ha missuppfattat.

Tycker att det var ett riktigt dåligt debattprogram. Motståndarna mot FRA-lagen kom inte fram tillräckligt bra, och mycket var förvirrat. Och det här att släppa in telefonsamtal mitt i – är det alls en bra idé? Tanken är väl god att bredda det hela och låta tittarna komma in. Men debatten förrycks ju hit och dit då och det blir ingen riktig linje i det hela. Och Janne Josefsson må vara uppburen som grävande journalist och debattledare men det här klarade han inget vidare. Tycker jag!

Uppdatering: Hm, sorry, jag blandade nog ihop det lite när det gäller inkommande telefonsamtal från tittare. Det var kanske inte i FRA-programmet utan i Josefssons program från Beijing där man kunde ställa frågor till en panel. Jag vet att FRA-debatten finns att titta på igen på SVT:s sida så jag skulle kunna kolla, men jag har ingen lust att se det igen…

Andra bloggar om: , , , , ,

8 reaktioner på ”Debatten om FRA

  1. Olof Bjarnason augusti 29, 2008 / 4:29 e m

    Jag håller helt och hållet med dig – det var ett uselt inslag av traditionell media, denna så kallade debatt. Som många andra bloggat idag – det var mer en show än en debatt. Den där ”professorn” verkade gå på något upptjack eller något, han var helt omöjlig att förstå.

    Gilla

  2. Lisbeth G. september 5, 2008 / 8:55 e m

    Fast ändå har Töllborg rätt!!

    Gilla

  3. Lisbeth G. september 5, 2008 / 9:09 e m

    Ni är lite naiva som inte förstår att den personliga integriteten redan är naggad ganska ordentligt kanten i och med att vi har personnummer där du finns registrerad fullständigt och uppgifterna är offentliga tex. hos skatteverket. Du måste uppge bostadsort så fort du flyttar. Internetabbonemanget är kopplat till din person, andra kan komma in på din dator och få massor med uppgifter, mobilen är lättavlyssnad. Allt detta är tillgängligt för personer som är bra mycket mindre trevliga än FRA:s personal. För övrigt verkar inga veta något om vad FRA gör, utan rykten och gissningar verkar vara faktabasen.

    Gilla

  4. Gabrielle september 6, 2008 / 4:44 e m

    Lisbeth:
    Töllborg har rätt skriver du. Varför då? Det enda jag kommer ihåg av hans rätt förvirrade inlägg i debatten – förutom det här med käringar och idioter – var det här om NSA. Jag håller inte alls med honom det och tycker inte att han har rätt.

    Naiva? Varför då? Bara för att vår integritet redan är ”naggad ganska ordentligt i kanten” och vi är lätta att hålla reda på genom personnummer och sånt skulle det vara ok att öppna dörren på vid gavel?! Nej, jag håller inte med alls! Men du kanske inte bryr dig om det här, människor är ju olika. Personlig integritet kanske inte är viktigt för dig. Och då är det klart att vi tycker väldigt olika!

    Gilla

  5. Vemmun knarkhund september 13, 2008 / 9:59 f m

    Ni är en jävla lögnare, hur fan kan man blanda ihop kantarell och flugsvamp, du dödade min hund, fyra år gammal. Ni borde fan itne få göra blogg, ni kan ju inte ens läsa klockan rätt, därför kan ni plocka era jävla bajspåsar och begå kollektivtsjälvmord någon annanstans

    Gilla

  6. Linda september 13, 2008 / 10:00 f m

    Fan vemmun vad snackar du om?

    Gilla

  7. Gabrielle september 14, 2008 / 10:24 f m

    Kommentar nr 6 ovan kommer väl från en förtvivlad person som förlorat sin hund och är så ledsen att han/hon skriver av sig på bloggar lite här och var kanske? Jag vet hur det är att förlora ett husdjur – det är tungt och svårt och kan sitta i länge. – Men det här har inget med FRA att göra, och inte heller med min blogg.

    Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.