Himlabegivenhet

dscn1800-copyDenna kväll ligger månen så nära jorden den kan komma. Det kallas att den ligger i perigeum läser jag mig till nånstans. Detta sker 1-2 gånger per år tydligen.

Jag försökte förstås ta en bild av månen nu på kvällen. Men det blev grynigt, och månen envisades med att bli avlång istället för rund och så kan vi ju inte ha det. Så nån bild av månen får du inte, tyvärr! Du får gå ut och titta själv istället.

Det får bli en annan del av utsikten från min balkong.

Andra bloggar om: , , ,

3 reaktioner på ”Himlabegivenhet

  1. Christina januari 10, 2009 / 9:44 e m

    Här syns ingen måne alls ikväll, så synd att du inte lade ut den ovala månbilden i alla fall.
    Balkongbilden var snygg, men jag blev intresserad av hur stor månen såg ut hos er. Ibland kan den ju se gigantiskt ut.

    Gilla

  2. ab januari 10, 2009 / 9:55 e m

    Typiska Vasastansgårdar… liknar min!

    Gilla

  3. Gabrielle januari 11, 2009 / 12:57 e m

    Christina:
    Inte ens en av mina bilder på en avlång måne hade nog hjälpt. Svårt att få fram storleken på bild. Synd att ni hade mulet men jag kan berätta att så där gigantiskt stor kändes den inte. Jag minns flera augustimånar över havet som känts större. Fast det där beror kanske mer på när man tittar – alltså om månen hunnit högt upp (som när jag försökte plåta igår kväll) eller är närmre horisonten. Jag har försökt googla fram när nästa perigeum blir men har inte hittat det än.

    ab:
    Ja visst, det är en typisk vasastadsgård. Och nog är det fint med alla ljusen även om jag inte kan låta bli att tänka lite i alla fall på det energislöseri som det innebär. Men kanske vinner vi nån annanstans istället: folk kanske håller sig gladare – och friskare – om dom får lysa upp lite så här när det är som mörkast. Kanske sjuk- eller psykvården belastas mindre eller nåt…

    Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.