Första koltrasten

DSC_3799_koltrastMånga av er har säkert hört den redan, men jag hörde ”min” första koltrast i dag på eftermiddan. Den satt i ett av träden vid Gustav Vasa kyrka och dess sång hördes stark och klar trots bullret från trafiken på gatorna omkring och från Citybanebygget i den stora gropen på Odenplan.

Nu hoppas jag att koltrasten – eller nån kompis till den – ska hitta tillbaka till den mobilmast eller vad det nu är för nåt, som sitter uppe på ett tak och som jag ser från mitt köksfönster. Masten var en mycket populär sitt- och sjungplats förra våren. Det var konsert varje kväll ett långt tag.

Den här bilden tog jag en kväll i maj förra året. Jag borde förstås ha haft en bättre zoom till kameran, men man ser ju ändå att det ganska säkert är en koltrast och inte en duva eller en skata eller en mås eller nåt sånt. (Större bild om du klickar på den. Då ser du i alla fall masten lite bättre).

10 reaktioner på ”Första koltrasten

  1. Gabrielle Björnstrand mars 23, 2014 / 10:28 e m

    Ah! Vad fin den är. Sa jag inte häromveckan att den kanske skulle ta sig till Gustav Vasa kyrka?

    Gilla

    • Gabrielle mars 23, 2014 / 11:25 e m

      Jo, det gjorde du! Tänk att du vet sånt! 🙂
      Jag är glad att den flög hit och jag blev glad av att höra den.

      Gilla

  2. Mira mars 24, 2014 / 9:32 f m

    Skönt att det finns alternativa användningsområden för mobilmaster!

    Gilla

    • Gabrielle mars 25, 2014 / 6:44 e m

      Ja, och den verkade gilla att sitta där eftersom den kom tillbaka kväll efter kväll.

      Gilla

      • Gabrielle Björnstrand mars 26, 2014 / 3:07 f m

        Det gör den ofta här också. Sitter i högsta masten. Men i natt är det bara väldigt våta kajor i träden. Tycker synd om dem.

        Gilla

        • Gabrielle mars 26, 2014 / 10:53 f m

          Ja, stackars kajor. Och inte kan man bjuda dom på en kopp varmt kaffe heller om man nu skulle få för sig nåt sånt mitt i natten.
          Enl DN här.

          Gilla

  3. Första året i Hjo mars 24, 2014 / 11:41 f m

    Enligt Wikipedia är hannarnas revirsång såpass individuell att det är möjligt att särskilja olika individer. Vad man lär sig av att blogga och googla! Tidigare fick man gå till Nordisk familjebok och slå. Det gick ju det också.

    Gilla

    • Gabrielle mars 25, 2014 / 6:46 e m

      Aha, det gäller att försöka känna igen individerna. Ska försöka när han eller hon hittat tillbaka till mobilmasten. Som jag minns det från förra året var det väldigt väldigt fint!

      Gilla

  4. norbergianblue mars 24, 2014 / 3:30 e m

    Det är något mycket speciellt med just koltrasten, kanske på grund av den lite lägre och mjukare sången. Men än har jag inte hört någon här.

    Gilla

    • Gabrielle mars 25, 2014 / 6:46 e m

      Ja visst är det vackert. Hoppas du får höra den snart!

      Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.