2 reaktioner på ”Långt borta, länge sen

  1. Aleksandr Sergejevitj maj 5, 2020 / 5:07 e m

    Utmärkt foto!

    Det har fin färgbalans mellan det himmelsblå och huskroppens nyanser av grått. Dom tomma oljefaten i nedre vänsterhörnet liksom markisen utgör monotonibrytande accenter. Även utan pelikanerna hade det varit en berömvärd bild. Med fåglarnas majestätiska och blickstilla profiler – som på en egyptisk relief – förstärks stämningen av medelhavsvarm och loj middagsstiltje.

    Pelikanerna sände min tanke till en plats vid pass 40-50 mil från Santa Barbara som du kanske också har besökt. I San Francisco-bukten ligger ju den legendariska fängelseön Alcatraz, döpt av spanska kolonisatörer. När dom kom dit första gången var ön befolkad av pelikaner, varför man fann namnet Pelikanön passande. Det spanska ordet ’alcatraz’ betyder just pelikan.

    Som tack skickar jag med aptitretande matsedel och nöjsam anekdot från traditionsrika söderkrogen Pelikan samt en nostalgibild med tillhörande Wiki från en annan Pelikan på Söder. Den senare betydde en del för ett gryende filmintresse när mandrom bara va’ kis.

    https://www.pelikan.se/stories.html

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Pelikan_(biograf)

    Gilla

    • Gabrielle maj 6, 2020 / 9:49 e m

      Tack för trevlig kommentar. Rolig liten historia där om Slas på Pelikan.
      Och jodå, Alcatraz har jag varit på en gång och gått runt inne på fängelset. Jag blev riktigt nedslagen av att se miljön. Sen lyckades jag skaka av mig den där otrevliga känslan när jag kom ut i solen och såg grönska och fiskmåsar och glittrande vatten. Jag trodde att jag hade egna foton från Alcatraz men har inte lyckats hitta dom än. Kanske har jag bara starka bildminnen.

      Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.