Svart hål

I dag skriver DN om den s.k. FRA-lagen eller avlyssningslagen. SÃ¥ här säger Thomas Bodström (s), ordförande i riksdagens justitieutskott, i artikeln: ”Det är ofrÃ¥nkomligt att helt oskyldiga avlyssnas”. Jag antar att han menar det som en kritik mot lagförslaget. Men vad sjuttsingen, var det inte Bodström själv som först la fram det här förslaget om avlyssning i den förra regeringen? Eller minns jag fel? Se t.ex. DN här. Är det inte Thomas Bodström som genom sin tidigare roll som justitieminister i hög grad stÃ¥r för det här med övervakningssamhället? Har han ändrat sig nu när han sitter i opposition?

Om det här gÃ¥r igenom nu i voteringen onsdag 18 juni känns det oerhört trist, faktiskt. En klar försämring, försvagning, förstörelse, urgröpning, urholkning…vad ska jag mer hitta pÃ¥? …. av den svenska demokratin. Ett svart hÃ¥l i demokratin, kanske?

Hur är det att rösta mot sin egen övertygelse? Hur känner man sig inuti när man gör det? Jag inbillar mig att jag skulle känna mig smutsig om jag i en sån oerhört viktig fråga gick emot en djup egen övertygelse, men jag är ju inte inne i systemet. Det kanske inte alls är så. Man följer en annan typ av regler. Nu hoppas jag i alla fall att några ändå ska våga stå upp för vad de tror på, strunta i den s.k. partipiskan och rösta NEJ till FRA-lagen.

Läs mer hos StoppaFRAlagen. Artikel också i SvD.

Flera blogginlägg här handlar om frågan, se länkar i Rör inte min integritet 3.

Andra bloggar om: , , , , , ,

20 reaktioner pÃ¥ ”Svart hÃ¥l

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.