Kungsan 25 april -09

kungsan_090425Nu är dom i full gång, körsbärsträden i Kungsan. Dvs allt är inte riktigt utslaget än utan det finns fortfarande mörkare röda blomknoppar mitt i allt det skära. Men det fick bli en sån här bild i dag i stället för närbild.

Här var mycket folk denna sommarvarma dag, många förstås med kameror. På vägen dit passerade vi NK. I stora entrén pågick mannekänguppvisning. Unga kvinnor med pinniga armar och ben gick på catwalken och visade kläder. Dom gick på det där tillgjorda  mannekängsättet och sköt fram sina anorektiska bäcken. K tittade en stund och sen sa han: ”Dom är ungefär lika sexiga som en piasavakvast”.

Tänk att det där utmärglade skönhetsidealet fortfarande är kvar. Fast när det gäller just att visa kläder kanske det är bra med typ galgar som kan gå själva. Och mannekängerna såg i alla fall inte sura ut. Surlooken kanske inte är inne längre? Men det var klart vackrare med körsbärsblommorna. Och så är det lite roligt att så många dras dit till Kungsan för att njuta av dom blommande träden. Stockholm lever verkligen upp nåt otroligt när värmen kommer. Och just med körsbärsblommorna vet vi ju att det är över ganska snabbt. ”Underbart är kort” som Povel sjöng.

Andra bloggar om: , , , ,

19 reaktioner på ”Kungsan 25 april -09

  1. Anna april 25, 2009 / 4:12 e m

    Hahaha! Roligt! Det blev en haiku av det:

    Glada galgar går
    som piasavakvastar
    Körsbärsträd i blom

    Gilla

  2. Anna april 25, 2009 / 4:22 e m

    Eller kanske bättre så:

    Piasavakvastar går
    som glada galgar
    Körsbärsträd i blom

    Gilla

  3. Gabrielle april 25, 2009 / 4:33 e m

    Anna,
    Oj vilken kreativitet! En haiku-mästarinna!
    Jag tycker nog 2:an är bäst.

    Gilla

  4. Anna april 25, 2009 / 5:15 e m

    Ja, tyckte jag också när jag ändrade. Men nån äkta haiku är det förstås inte.

    Gilla

  5. Björn Nilsson april 25, 2009 / 10:52 e m

    Jaha, då får jag komma ihåg att kolla hur det blir med de japanska körsbärsblommorna på Hornsgatan och eventuellt rapportera. Nu händer ju allt så fort att man knappt hinner med. Tror jag hörde en lövsångare i Årsta skog när jag tog en kvällspromenad åt det hållet.

    Gilla

  6. Matildas fikarum april 26, 2009 / 11:09 f m

    Får jag fråga vad piasavakvastar är för något?

    Gilla

    • Gabrielle april 26, 2009 / 12:42 e m

      Det är en ”långborste” – en borste med långt skaft och med mycket hårda borst (ofta i rött)som sitter på en rektangulär träplatta. Du hittar säkert nån bild om du googlar på piasavakvast eller med 2 s kanske – piassava – det verkar stavas lite olika. Man använder den för att sopa grövre ytor typ terrassgolv, balkongplattor av cement osv. Jag tycker den funkar utmärkt att sopa bort barr och kottar från stigen till dasset på landet. Kvar blir en stig som är skönare för bara fötter.

      Gilla

  7. Björn Nilsson april 26, 2009 / 1:00 e m

    På den tiden vi hade en jättestor värnpliktsarmé som innehöll även mindre stridsdugliga ynglingar fick en del hållas sysselsatta med att gå och sopa. En skämtsam benämning på en sådan soldat kunde vara ”piassava-förare” (det lät ju mer avancerat än ”städare”).

    Gilla

    • Gabrielle april 27, 2009 / 6:00 e m

      Björn,
      Det låter klart finare än städare – lite åt det italienska hållet kanske. Ordet härstammar annars från portugisiskans piassaba för palmbladens fibrer läser jag hos wikipedia. Tänk vad man lär sig hela tiden! (fast, jag lovar inte att komma ihåg det)

      Gilla

  8. Matildas fikarum april 26, 2009 / 2:27 e m

    Tack, Gabrielle, nu har jag googlat, och de kvastarna fanns ju förr också! Men aldrig har jag hört att de kallas piasavakvastar, så det var nytt för mig.

    Gilla

    • Gabrielle april 27, 2009 / 5:56 e m

      Matilda,
      Ja, jag tänkte väl det att dom fanns ”på din tid” också!

      Gilla

  9. Christina april 26, 2009 / 8:35 e m

    Så vackert med sakurablomningen…men jag kanske har hjärnsläpp, för jag minns ingen vattenbassäng i Kungsan. Är den nyanlagd, eller har jag så stora minnesluckor?

    Gilla

    • Gabrielle april 27, 2009 / 5:55 e m

      Christina,
      När dom byggde om Kungsan och gjorde bassängen där minns jag inte, men det bör vara flera år sen nu. Måste medge att jag inte minns riktigt hur det såg ut innan… jag kollade lite i Stockholmskällan men hittade mest äldre bilder.

      Nu är den här norra delen av parken – förutom vattnet och körsbärsträden – rätt mycket av grusplan tycker jag. Jag hade velat ha mer växtlighet. Fast tanken är väl att den här delen mer ska användas för folk att samlas på för uppträdanden från stora scenen osv. Mer växtlighet finns i den södra delen av parken omkring Molins fontän, kring almarna och Karl XII.

      Gilla

  10. Björn april 28, 2009 / 12:49 e m

    Tack för texten om blomstren. Jag ville förvissa mig om att jag inte är för sen att gå och titta idag, tisdag, tittdag.

    Gilla

    • Gabrielle april 28, 2009 / 11:58 e m

      Björn,
      Hoppas det blev en bra tittdag. Jag vet inte hur länge det vackra håller i sig. Har inte varit där själv sen i lördags. Kanske får ta mig en tittrunda till endera dagen…

      Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.