Magnolia-spaning 2022

Magnolia i massor blir det i årets magnoliaspaning. Först praktmagnolian utanför Skansenbutiken på Djurgården som jag brukar ta mig en titt på ungefär den här tiden.

Sen upptäckte jag att det finns en vacker magnolia på mycket närmare håll för mig, nämligen inne på Sabbatsbergsområdet i Sinnenas trädgård. Det är en s.k. terapeutisk park, i första hand avsedd för dom som bor på äldreboendet och boendet för demenssjuka i närheten. Men allmänheten har tillträde också. Så jag gick in och tog bilder.

Det lilla lusthuset i trädgården är från 1784 skriver man på Wikipedia och stod tidigare i Klarahusets park.

Klarahuset är en annan av dom gamla byggnader som finns kvar här inne på Sabbatsbergsområdet. Jag bloggade om huset i ett inlägg i februari 2021. Då var det snöskottning på gång uppe på taket, och jag traskade runt med min ganska nyköpta lilla Sony-kamera. Envisas ju med att vilja ta bilder med ”riktig” kamera i stället för med mobilen. Och jodå, jag vet att bilder tagna med moderna mobiler kan bli riktigt bra också.

Det vintriga inlägget med snöskottarna har du här. Ska man hålla på med sånt där måste man vara säker på foten och inte vara rädd för höjder. Inget för mig.

3 reaktioner på ”Magnolia-spaning 2022

  1. Aleksandr Sergejevitj maj 10, 2022 / 9:02 f m

    En kär påminnelse om att försommar råder, när Gabrielle rapporterar om sina stockholmska favoritplatser med blommande magnoliaträd. Dom tillhörande bilderna borde ställas ut!

    Jag har nåt tidigare år dragit en lans för södermalmarnas älsklingsmagnolia vid foten av Vita Bergen och bredvid Groens Malmgård. Där firade man för bara några dagar sen traditionsenligt Magnoliafesten, med manskör sjungande ‘Under hägg och syrén’.

    Årets Magnoliapris – en planta av trädet – delades ut för förtjänstfull insats med anknytning till stadsdelen. I år gick det till en traditionsbärare inom det gastronomiska – Gunnarssons Konditori på Götgatan, som jag tänker mej att en och annan av bloggläsarna besökt och har positiva vibbar inför.

    Gilla

  2. Aleksandr Sergejevitj maj 12, 2022 / 10:13 f m

    Man är så van att nämna hägg och syren i samma andetag att det blev fel ovan med manskörens sjungande. Rätt sång är förstås ‘Under RÖNN och syren’.

    Gilla

    • Gabrielle maj 12, 2022 / 11:51 f m

      Tack för kommentaren och även din förra. Det där med hägg/rönn märkte jag inte. Bra med rättelsen. Igår gjorde jag en liten utflykt till Söder och Groens malmgård och Vita bergen för att spana efter den magnolia du nämnt. Jag vet ju att du skrivit om den tidigare när jag haft magnoliaspaning för nåt år sen. Nu hittade jag trädet alldeles nära en liten staty föreställande Elsa Borg. Men trädet hade blommat klart. Däremot såg jag en vacker rödaktig magnolia inne vid Groens malmgård och dessutom en verkligt imponerande stor och vacker hägg! Kanske lägger ut bilder senare.

      Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.