Odenplan 20 april

En solig dag men lite kylslagen och blåsig. Men det är liv och rörelse i alla fall på Odenplan på eftermiddan. Folk strosar runt i solen. Barn går omkring och säljer majblommor. Skaror med mindre barn drar över torget med sina dagisfröknar och dagiskillar eller vad dom nu kallas för. Nån har ställt upp två stora bord och säljer cd-skivor. ”Hasses skivor” står det på skylten som han har satt fast på tyget som ligger över borden.

Killen med ölburken går omkring och knixar till lite spänstigt då och då till musiken som han håller intill örat. Jag har sett honom tidigare. Han har en ölburk uppe på huvudet. Om han klistrat fast en tom burk där eller om han är utomordentligt skicklig på att balansera ölburkar vet jag inte. En klick klister kanske funkar eftersom han verkar vara rätt hårbefriad mitt uppe på skallen medan det hår han har kvar lockar sig i nacken.

Trots den något kyliga dagen sitter folk på bänkarna i solen under träden och invid busshållplatsen mot Karlbergsvägen. Den stora kastanjen åt kyrkan till knoppas, dom andra träden verkar ligga lite efter. Blomsterståndet är där som vanligt med blommor av olika slag i krukor och vaser uppställda på marken runt om. Hon som säljer blommorna berättade för mig igår att dom inte behöver flytta från Odenplan i år utan att det blir först nästa år. ”Sen får du komma ner till oss på Spelbomskan”, säger hon.

Sippans kiosk ser lika dyster ut som tidigare, tömd sen länge, nedskräpad med olika anslag och så en del fönster sönderslagna. (Här är en bild på kiosken från en annan tid. )

Igår såg Bror Marklunds Sittande gosse nästan ut som om han satt på ett röd-och-gul-randigt staket i stället för på sin vanliga sockel. Grontmijs avbalkningar var precis intill statyn. Dom har tydligen hållit på med geologiska mätningar där för Citybanan. I dag på eftermiddan var avbalkningen borta.

Nån bild blev det inte i dag. Det får bli en annan gång.

Undrar hur torget kommer att se ut om precis ett år. Dagens Odenplan är nog en väldigt idyllisk plats i jämförelse. Om ett år är väl alla träden borta (en 100-årig kastanj…vem bryr sig?) och man har plankat för runt om och byggt gångar och broar för dom som bor, arbetar eller rör sig i området och som måste ta sig förbi här. Torgets västra del är uppgrävd, man ska ju ner cirka 40 m under mark för att bygga stationen. Och så ska det ju byggas galleria också – eller kanske gallerior eftersom det inte räcker med en… Yepp. Det kallas utveckling. Och mer ”glimrande shopping” ska det bli.

Men jag kommer att sörja träden. Ska försöka komma ihåg att titta extra mycket på dom i år.

Andra bloggar om: , , , ,

6 reaktioner på ”Odenplan 20 april

  1. Björn Nilsson april 20, 2009 / 10:25 e m

    En skum detalj: på majblommans hemsida står det ”säljstart 21 april kl. 12.00”. I morgon alltså. Är det majblommepirater i farten en dag i förväg?

    Gilla

    • Gabrielle april 20, 2009 / 11:35 e m

      Hm, ja du. Jag köpte en majblomma i dag men jag köpte min första häromdan faktiskt – också på det revolutionära (?) Odenplan. Så det där med 21 april verkar inte vara så noga. Och var dom pirater så var dom i alla fall ganska söta pirater.

      Gilla

  2. Björn Nilsson april 21, 2009 / 3:23 e m

    Efter att i förkylt tillstånd ha genomforskat ett antal tunnelbanestationer och andra platser där många människor rör sig, men inte sett en enda majblommeförsäljare, undrar jag om de sålde slut på allt igår?

    Eller är det som min salig moder sade någon gång när jag sprang halva stan runt för att försöka hitta en majblomma åt henne: ”Äsch, de där lata ungarna vill väl inte sälja majblommor, de vill bara sälja knark”?

    Jag antar att när fildelningshysterin lagt sig kommer det att bli en massa sysslolösa poliser över. Man kanske kan låta dem övervaka att ingen springer och säljer majblommor före utsatt datum!!

    Gilla

    • Gabrielle april 21, 2009 / 10:23 e m

      Björn,
      Du är verkligen angelägen om en majblomma. Även förkyld ränner du runt och letar, stackars dig!
      Var du på Odenplan också? Säg till om jag ska köpa en åt dig och lägga i den s.k. snigelposten!

      Gilla

  3. Björn Nilsson april 22, 2009 / 8:05 f m

    Tack, det var ett snällt erbjudande. Du behöver dock inte göra något i ärendet, jag greppade datorn och beställde ett majblommepaket direkt från tant Majblomma igår. – Nej, så långt bort som till Odenplan var jag inte. Under flera år har Ringens köpcentrum varit ett säkert blom-ställe, men inte i år. Mystiskt. Får väl ha Odenplan som ett alternativ nästa år!

    Gilla

    • Gabrielle april 22, 2009 / 11:22 f m

      Bra! Fast Odenplan nästa år är troligen ingen god idé. Då har väl Banverket hunnit ställa till det ordentligt här gissar jag. Träden borta osv och allt det där som jag brukar tjata om…

      Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.