Fågelparaply

Tillökning i fågelfamiljerna i skärgården. En sjöfågel – knipa? – verkar bo i en stor holk nära stranden. En svartvit flugsnappare och hans fru har slagit sig ner i holken på vägen mot uthuset. Dom flyger av och an och turas om att mata ungarna därinne. Ett svanpar glider sakta omkring på det lugna vattnet, sticker ner sina långa halsar och hittar nåt ätbart. Deras små ungar kommer efter och lär sig och lär sig. Måsarna här utanför har 3-4 ungar som växer sig stora väldigt snabbt. Ett tärnpar som envisats med att lägga ägg direkt på vår lilla strand har alldeles nyligen fått fram resultatet: två små tufsiga brunspräckliga ungar.

Föräldrarna är väldigt beskyddande, minst sagt. Det går ut över oss. Vi behöver väl inte direkt fajtas med dom, men försvara oss måste vi. Dom är väldigt argsinta och kommer under högt tjattrande och störtdyker med öppen näbb rakt ner mot oss. Det är en speciell känsla att titta in i ett rött tärnegap på sisådär 1 meters avstånd. Kommer dom åt så smäller dom ihop näbben och hackar oss i skallen. Man måste vifta med nånting ovanför huvudet för att undvika att få sig en smäll, men det är inte alltid man klarar sig ändå. Bäst är att använda paraply.

För två år sen diskuterades i bloggen om dom fåglar jag fotat var silvertärnor eller fisktärnor. Åsikterna gick isär. Se inlägget Mörkögd argbigga. Själv tror jag mest på silvertärna (kanske delvis för att jag vill att det ska vara såna!).

Två bilder från i dag på familjelycka i tärnfamiljen kan du se på min andra blogg Arundo här.

8 reaktioner på ”Fågelparaply

  1. bloggarbjorn juni 27, 2014 / 7:29 f m

    En andfågel i en holk – det måste vara en knipa. Svartvita flug är en skum typ, det kan hända att hanen har en annan familj någonstans – bigamist alltså! Jag kollade tillbaka på frågan om tärnan, och gissar fortfarande att det är silvertärna. Benen är ju väldigt korta, bland annat. Men silver och fisk är svåra att hålla isär, såvida man inte kan få syn på hur ljuset kommer genom vingarna.

    Gilla

    • Gabrielle juni 27, 2014 / 4:28 e m

      Tack, Björn. Aha, svartvita flugsnapparen är sån! Visste inte det.
      Du tror på silvertärnan och jag tror också det. Den lär också vara mer aggressiv än fisktärnan och dom här är väldigt arga av sig. Jag tog just paraplyet och gick ner mot stranden och skrämde upp dom lite för att kolla på vingarna. Tycker dom stämmer med beskrivningen av silvertärna i fågelboken. (”Fågelguiden, Europas och Medelhavsområdets fåglar i fält” av Killian Mullarney, Lars Svensson, Dan Zetterström i samarbete med Peter J. Grant)

      Gilla

    • Anna juni 28, 2014 / 9:01 e m

      Kan det inte vara en skrake? Dom bosätter sig väl i holkar också, har jag för mig. Jag tror på silvertärna, som du. Den röda näbben, den låga kroppen (korta ben), de långa spröten.

      Gilla

      • Gabrielle juni 29, 2014 / 11:45 f m

        Ja, storskraken kan välja att bo i holk enligt min fågelbok.
        Och silvertärnan, jag tror vi slutgiltigt bestämmer oss för att det är såna!

        Gilla

  2. Bert juni 30, 2014 / 2:49 e m

    Nja – Jag är lite osäker. Silvertärnan brukar ha en tydligare avgränsning av det vita i ansiktet och den mer grå halsen. Men det kan vara ljuset som ställer till det. Eller kanske det är fel på fotografen. 😉

    Gilla

    • Gabrielle juli 2, 2014 / 6:03 e m

      Jo fast fisktärnan har svart spets på näbben, längre ben och inte lika långa vingpennor (eller-vad-det-heter) som sticker ut när dom sitter ner. Nya bilder på ungar + en förälder finns på på min andra blogg, Arundo (se högerspalten).
      Fel på fotografen? Jodå, det är det säkert ibland men inte den här gången, tror jag! 🙂

      Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.