Bikinibanta?

Är det nu snart vi ska förvänta oss goda råd om hur vi ska kunna bli smala och vackra så vi kan visa upp oss på badstranden i sommar? Eller har jag missat dom och kommer att vara en fläskfia i sommar? Det brukar ju komma en uppsjö av såna där råd under våren, särskilt i aftonblaskorna. Dom  läser jag inte – det räcker med löpsedlarna. Man brukar kunna se sånt som: Bli av med din kulmage. Så får du Laila Bagges ända (fast jag tror det var lite mer finkänsligt uttryckt – rumpa eller stuss kanske?) Gå ner 15 kg på tre veckor. Mjölkbanta – kilona rasar. Så äter du hur mycket som helst och går ner i vikt. Ät godis – bli smal. Så hittar du din midja.
Hm… nåt sånt där brukar det ju vara.

Britt Edwall gjorde en gång en teckning som var publicerad i DN eller SvD för många år sen. Teckningen visar en kvinna bakifrån och lite av bar rygg och bara axlar ovanför ett bylsigt klädesplagg. Texten lyder nåt i den här stilen:  ”Jag har en liten overall av fläsk som jag ska kränga av mig till våren och träda ut smal och vacker som en krokus”.

Önskar att jag hade teckningen kvar. Har letat efter den på nätet men inte hittat. Du får tänka dig den. Och är det nån som har den så vill jag gärna ha den scannad och mailad! Men här kommer en annan bild som har med bad- och strandliv – idrott på stranden – att göra:
Texten går att läsa om du klickar på bilden. Men du får den här också: ”VID ÖRESUND. – Idrott skall helst idkas i det fria, så går det med liv och lust, i all synnerhet om man har turen att finna tre söta unga damer, som kunna assistera!” Taget ur Hemmets Veckotidning sommaren 1931.

Passar på att påminna om ett tidigare inlägg om badmode förr i tiden: Badsommar?

5 reaktioner på ”Bikinibanta?

  1. ab april 18, 2011 / 12:39 e m

    Kunna inte damerna idka idrott själva? 🙂

    Gilla

    • Gabrielle april 18, 2011 / 6:05 e m

      Vi får väl hoppas att även de kunna idka idrott och inte enbart assistera.
      Själv tycker jag det ser ut som om kvinnan längst till vänster kommer att få hopparen i skallen. Då slutar hon nog att se glad ut.

      Gilla

  2. Rävjägarn april 18, 2011 / 7:07 e m

    Urk för allt som har med Laila Bagge att göra. För övrigt såg jag ett löp om att hon är gravid, så man får anta att hennes rumpa kommer att genomgå en viss förändring.

    Gilla

    • Gabrielle april 19, 2011 / 9:22 e m

      För egen del är det knappast ens ett Urk i samband med Laila Bagge. Vet för lite om henne för att ha några starka känslor åt nåt håll och är väldigt ointresserad såväl av rumpan som av resten!
      Hoppas hon blir en bra mamma i alla fall.

      Gilla

      • Anna april 20, 2011 / 1:21 e m

        Vem är Laila Bagge? 🙂

        Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.