Sol och 00-tal

Stockholm i dag: 14 minusgrader, hård vind, snöyra. Läge för lite sommarnostalgi med sol. En sommardag för några år sen halvligger jag på golvet på en veranda och målar en gammal bokhylla.

Det är samma röriga veranda som i inlägget Sol och 50-tal. Det har gått cirka ett halvt sekel sen den förra bilden, röran är i färg och några hundar finns inte med.

Andra bloggar om: , , ,

4 reaktioner på ”Sol och 00-tal

  1. Anna februari 20, 2010 / 11:12 e m

    Såna här dagar kan det kännas som om vi lever i olika världar. Snön yr, det är svårt att gå, det är mörkt och kallt. Och så… sommaren, solen, doften av färg, doften av solvarm hud. Visst är det svårt ibland att förstå att det är en och samma värld!

    Gilla

    • Gabrielle februari 21, 2010 / 3:28 e m

      Ja, det är verkligen som olika världar. Särskilt förstås skillnaden mellan kanonvinter som nu och högsommar. Ibland undrar jag om vi nordbor med våra fyra årstider och dessa stora kontraster danas på ett speciellt (och bättre?) sätt än andra som gonar sig i sol mest hela tiden. Blir vi ”bättre människor” (hm…), tåligare, klarar problem och påfrestningar bättre, känner en större gemenskap med andra eftersom vi tillsammans med dom utsätts för detta klimat med mörker och kyla? Fast det finns väl inget direkt som tyder på att det är så. På Kolahalvön lever ett segt släkte, det vet vi redan, men hur är det annars? Har nån forskat på det där?

      Gilla

      • Anna februari 21, 2010 / 5:16 e m

        Att människan påverkar klimatet är ju en modern sanning. Om det funkar åt motsatt håll? Tja, jag vet inte heller. Det pratas ju ibland om nationalkaraktärer och om det finns så borde det väl handla mer om levnadsvillkor än vilken nation man råkar tillhöra. Att vi nordbor t ex fostras att bli strävsamma och plikttrogna (hu vad tråkigt det låter) medan t ex brassarna fostras till att vara levnadsglada och sociala… stämmer det egentligen särskilt bra med dagens statistik? Tveksamt.
        Man kan ju också fundera över om vi påverkas av namnet på det land eller den ort vi bor i. I min lilla hemstad var det lätt för ungdomarna att döpa om den till Döderhamn och därmed förstärka känslan av att det var trist. Särskilt i jämförelse med det ack så Glada Hudik.
        Och många gånger har jag under resa på E18 öster om Karlstad undrat hur det egentligen är att bo i Liksåsen. Jo, det är sant, det finns en vägskylt till den platsen. I sommar ska jag plåta den. Hos mig ger detta namn väldigt morbida associationer, nästan så jag känner lukten av nämnda sås när jag åker förbi.

        Gilla

        • Gabrielle februari 22, 2010 / 12:34 e m

          Religionen spelar säkert också in på livsglädjen. Nu ska jag inte hacka på Luther som folk ofta gör lite slentrianmässigt. Luther lär visst ha varit en rätt glad fyr, inte alls så sträng och fördömande och pliktåläggande som många kanske tror. Sägs det…jag har inte forskat djupare i det där. Brassarna är tydligen katoliker. Har katoliker roligare än protestanter?
          Vad gäller ortsnamn så är det kanske värt ett eget blogginlägg. Mensträsk, Kåtebo, Älskanäs…var vill du bo för att må riktigt bra? Älskanäs tycker jag låter fint.

          Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.