Grrr!

Är utan mobil. Av olika anledningar har jag sen vi kom hem från Melbourne varit tvungen att be om ny PIN-kod från min mobiltjänstleverantör. Sånt skickas inte ut per mail eller meddelas i telefon utan skickas med vanlig post. Brevet med PIN-koden postades inom landet med vanlig postgång i tisdags. Enligt avsändaren kunde jag vänta mig att få brevet under onsdagen (igår) eller senast i dag torsdag. Det lät ju bra.

Igår fick vi ingen post alls. Så jag ringde Posten på seneftermiddan och frågade lite försåtligt (började bli lite sur då) vilka dagar i veckan dom delar ut post. Dom svarade att det gör dom varje vardag: måndag-fredag. Aha! Det lät ju finemang och jag såg fram emot nästa dags postutdelning – alltså i dag. Nu kommer det säkert! Men fortfarande sent på torsdagseftermiddagen hade brevet inte kommit, och nu kan jag ju konstatera att det inte alls kommer denna dag. Vad håller Posten-en-pålitlig-partner på med?

Jag ringde igen i dag och frågade efter brevet. Hur lång tid ska man ska behöva vänta på ett brev? Svaret blev mantrat ”Vi har ingen leveranstidsgaranti på 1:a klassbrev”. Nähä, men på er hemsida står det så och så om leveranstid 1 arbetsdag?! ”Ja, men vi har ingen leveranstidsgaranti på 1:a klassbrev”. Vad ska jag göra? ”Avvakta. Vi har ingen leveranstidsgaranti på 1:a klassbrev”.

Usch vad jag blir trött på dom! Fast jag kanske är hemskt orättvis? Den slogan jag citerade ovan – ”Posten en pålitlig partner” – använde ju Posten för flera år sen och pålitlighet är kanske helt enkelt inte ambitionen längre.

Att vara av med mobilen ett tag är egentligen ingen jättegrej för mig. Det går ju utan den också. Det som irriterar mig är att det funkar så uselt. Nog verkar det rätt ofta som om Posten inte längre är intresserad av att ha privatkunder. Man glesar ut brevlådor på stan, har tagit bort texten på lådorna om när posten ska levereras och när man delar ut post till privatpersoner kan det komma i lådan sent på eftermiddan nån gång. Nog sjuttsingen fick man posten på förmiddagen förr om åren.

Och så tittar jag lite mer på Postens hemsida och upptäcker att det inte ens heter Posten längre utan PostNord. Så här står det på deras hemsida: ”Vi ser till att rätt sak kommer fram, i rätt tid och till rätt plats. Oavsett om det är ett brev till grannen, ett paket från andra sidan jordklotet eller en avancerad logistiklösning.” Jaså, vad bra då!

Uppdatering 150213:
Nu kom brevet äntligen,  kvart i 3 på eftermiddan i dag, fredag. Ett s.k. 1:a klassbrev postat i Malmö på tisdagen, framme på fredagseftermiddagen. Hm…

10 reaktioner på ”Grrr!

  1. bloggarbjorn februari 12, 2015 / 10:13 e m

    En gång skulle Södersjukhuset skicka något papper till mig. Min gångtid dit är cirka trettio minuter i ganska lugn takt. Brevet tog tre dagar!

    Men tänk tillbaka trettio år – hur beroende av mobilen var du då? Man klarade sig på något sätt i alla fall.

    Gilla

    • Gabrielle februari 13, 2015 / 10:28 f m

      Ja, då vet du hur det är. Det brev jag väntar på är i alla fall skickat från en annan del av landet inte från en bit bort i samma stad, och det är ju ett stort land vi bor i. Jobbigt för stackars PostNord…suck, pust och stön.

      Mobilen – nej, jag är inte beroende av den. Det här med posten kunde lika gärna ha handlat om nån annan försändelse jag väntade på – t.ex. som i ditt fall ett brev från SÖS eller nåt. Men mobilen är praktisk och faktisk rolig att använda – även kameran ibland – så visst ser jag fram emot att få igång den igen.

      Gilla

  2. Susanne februari 13, 2015 / 9:01 f m

    I flera år har jag undrat hur posten jobbar.
    Jag bor i ett tätbebyggt område och får post högst 3 dagar/vecka

    Gilla

    • Gabrielle februari 13, 2015 / 10:30 f m

      Jag borde kanske ha grävt lite mer i den där frågan om postutdelning. Kanske menar dom att dom har postutdelning varje dag men inte att dom delar ut i alla lådor. Jag tror att dom ”lägger sig” på post ibland och delar ut den dan därpå eller nån annan gång!

      Gilla

  3. Andra året i Hjo februari 13, 2015 / 10:02 f m

    Ingenting är som förr. Apropå Posten, hade inte de en kampanj för så där 40 år sedan om att man skulle skriva som man talade. Ah öh ehh Jöteborg å Stokkholm.
    Du får nog din pin-kod idag.

    Gilla

    • Gabrielle februari 13, 2015 / 10:32 f m

      Pin-kod i dag? Jag hoppas det. Spänningen stiger. Ska den komma eller ska den inte komma och jag ska bli arrrrggg igen? Lovar att återkomma med upplösningen på dramat.

      Gilla

  4. Erika februari 13, 2015 / 12:28 e m

    Hej Gabrielle!

    Läste om ditt brev som du väntar på. Jag beklagar att det inte har kommit fram ännu.

    Man ska kunna lita på att posten kommer fram och som regel gör den också det. Det hjälper inte dig och självklart ska all post komma fram i tid, men när man hanterar så stora volymer händer det tyvärr förseningar ibland, normalt sett så levereras 1:a klass brev på en arbetsdag.

    När det gäller utdelning av post sker detta helgfri måndag till fredag, sen kan det vara så att vissa dagar finns det ingen post att dela ut till dig vilket gör att du inte får något i brevlådan.
    Anledningen till att man får posten senare på dagen nu för tiden har att göra med att brevbärarna fått större områden och det därför tar längre tid att dela ut posten, detta kan för vissa betyda att man får sin post på eftermiddagen nu istället som förut på förmiddagen.

    När det gäller ditt brev, om du inte fått det här idag råder jag dig att ta kontakt med avsändaren och tala om detta så att de i sin tur får ta kontakt med oss så att vi får lösa detta åt dig.

    Om du vill komma i kontakt med oss nås vi på tele 0771-33 33 10 knappval 4, vi svarar mån-fre kl 8-18. Det går också bra att maila vår kundservice på kundtjanst.privat@posten.se

    Med vänliga hälsningar
    Erika Postnords Kundservice

    Gilla

    • Gabrielle februari 13, 2015 / 3:28 e m

      Hej Erika! Brevet har äntligen kommit fram.
      Tack för din utförliga kommentar. Visst förstår jag att det kan ”vara så att vissa dagar finns det ingen post att dela ut till dig vilket gör att du inte får något i brevlådan”. Självklart. Det förefaller dock (och det hör jag även av andra) som om PostNord ibland väljer att ”ligga på” brev en eller annan dag i stället för att dela ut till adressaten. Det är förstås något som ni inte särskilt gärna vill bekräfta. En adressat kanske alltså bara får sin post utdelad 3 dar i veckan eller så även om post adresserad till personen kommer in till PostNord varje dag. För nog är det lite märkligt att ett brev postat i Malmö på tisdag förmiddag inte hinner fram till adressaten förrän fredag eftermiddag. Var har brevet varit dessa dagar? Ibland undrar jag om det gick fortare på postdiligensernas tid…
      Enligt kommentarer jag fått från andra på mitt inlägg funkar PostNord betydligt bättre i Danmark. Hur kommer det sig?

      Gilla

  5. Erika februari 17, 2015 / 9:34 f m

    Hej igen!

    När det kommer till utdelningen av post från oss på Postnord får vi inte ”ligga på” brev, vi har som jag skrev utdelning varje helgfri vardag, sen vet jag att det finns andra aktörer på marknaden som har utdelning bara vissa dagar i veckan.
    Om du upplever problem med utdelningen av brev från oss på Postnord tycker jag att du absolut ska kontakta oss så att vi får ta detta vidare till just ditt utdelningskontor.

    Som jag skrev tidigare når du oss på tele 0771-33 33 10 knappval 4, vi svarar mån-fre kl 8-18. Det går också bra att maila vår kundservice på kundtjanst.privat@posten.se

    Du kan också skicka in en synpunkt via posten.se http://www.posten.se/sv/Kundservice/Kontakta%20oss/Sidor/Lamna-en-synpunkt.aspx

    Med vänliga hälsningar
    Erika Postnords Kundservice

    Gilla

    • Gabrielle februari 17, 2015 / 4:25 e m

      Hej, Erika!
      Det är bra att PostNord inte får ”ligga på” brev – ungefär ett sånt svar jag väntade mig. Sen är ju ändå frågan om hur det där med ”inte ligga på brev” funkar i praktiken. Ibland har ni förseningar som du skrev om tidigare. Detta trots att mängden post efter vad jag läst minskat en hel del pga att så mycket i dag skickas digitalt. Men om ni ändå har mycket post att hantera och dela ut en dag gissar jag att det i nåt skede är nån hos er som bestämmer ”det här hinner vi inte med i dag, vi tar det i morgon”. På det sättet kanske ni ändå ”ligger på” brev till nästa dag? Annars begriper jag inte hur det funkar.

      Flyget från Malmö till Stockholm tar ca 1 timme, tåget tar kanske ca 4½ timme, med bil tar det väl ca 6 timmar. Det tillkommer förstås en del tid för transport inom båda städerna + sortering o.d.

      Vid vilket klockslag brevet till mig postades i Malmö den där tisdagen vet jag inte, fick intrycket vid telefonsamtal att det var tisdag förmiddag. Men om vi istället utgår från att det faktiskt kan ha postats först på eftermiddagen, säg så sent som kanske kl 17, tog det alltså därefter 70 timmar tills brevet nådde mig, vid 15-tiden på fredag eftermiddag. Var var brevet under hela onsdagen, hela torsdagen och en bra bit av fredagen?

      En undran jag hade i min förra kommentar till dig var också hur det kommer sig att PostNord funkar bättre i Danmark (utdelning på lördagar m.m.) Du svarade inte på det.

      Men vi kan nog sluta diskussionen här. Händer det nya såna här saker med obegripliga förseningar kommer jag att kontakta PostNord och använda dom kontaktuppgifter du meddelat. Tack för uppgifterna!

      Gilla

Vad tycker du?

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.